Článek
Zatímco jsou moderní auta protkaná senzory a další elektronikou, v pneumatikářském průmyslu se k největším revolucím teprve schyluje.
V současnosti je povinnou výbavou všech osobních automobilů vyráběných od roku 2012 monitorování tlaku v pneumatikách. V dalších letech je doplní armáda dalších snímačů.
Pozná poškození a vytvoří mapu výmolů
Společnost Bridgestone se pro účely vývoje takzvaných chytrých pneumatik spojila s technologickým gigantem Microsoft. Výsledkem je systém sledování poškození pneumatiky. Takového poškození, které neodhalí zmiňovaný povinný systém, protože se tlak nesnižuje, ale defekt může způsobit náhle.
Škoda Slavia, nový spider z Mladé Boleslavi má tradiční jméno
Poškození totiž často nelze odhalit bez velmi důkladné, manuální prohlídky. Nový systém spolupracuje s cloudovým úložištěm Microsoftu a rovněž s již existujícími senzory na vozidle. Na základě algoritmů detekuje, že pneumatika a její konstrukce dostala příliš velkou „ránu“. Řidič pak může být upozorněn na nebezpečí.
Systém dokáže rozpoznat, nejen kdy k poškození došlo, ale také kde. Tím vzniká mapa o stavu vozovky a infrastruktury, která může upozorňovat úřady a organizace odpovědné za údržbu silnic.
Autonomní vozy potřebují chytré pneumatiky
Stejně jako vyhodnocování nebezpečných výmolů i další chytré prvky v budoucích pneumatikách budou potřeba tím více, čím častěji bude řidič přenechávat řízení autonomním vozům.
„Pokud vozidlo nemá aktivního řidiče, který by zajistil bezpečnost užití pneumatik, je třeba bezpečnost měřit jiným způsobem,“ říká Mika Penttilä, vedoucí digitálních technologií v Nokian Tyres.
Na obzoru jsou chytré pneumatiky. Samy se dofouknou na správný tlak
Finům jde například i o to, jak propojit informace získané z pneumatik s údaji o počasí. Tehdy může byť i částečně autonomní vozidlo vytvořit obraz převládajících jízdních podmínek a v souladu s ním upravit jízdu.
Senzory pneumatik jsou rovněž schopné sledovat míru opotřebení běhounu, tlak huštění a teplotu uvnitř pneumatiky. Nárůst této teploty může být známkou poškození pneumatiky, které je tak podchyceno v samotném počátku a může být vyřešeno ještě předtím, než způsobí nebezpečnou situaci na silnici.
Objednají se takřka samy
V blízké budoucnosti by se také díky automatickému monitorování hloubky dezénu a celkové výdrže pneumatiky mohly objednávat skoro samy. Systém upozorní řidiče, že při stávajícím stylu jízdy a denním nájezdu vydrží například ještě tři měsíce.
„Systém dá zároveň řidiči pokyn, aby se obrátil na nejbližšího prodejce pneumatik, a poskytne mu potřebné kontaktní informace. Jedná se o podobný princip, jako když současná vozidla informují řidiče o docházejícím palivu a navigují ho k nejbližší čerpací stanici,“ říká Penttilä.
„Chytré pneumatiky se stanou běžnou výbavou nejprve na elektrických vozidlech, protože mají velké pneumatiky, mnoho senzorů a propojení s pneumatikami. K tomu dojde přibližně za pět let,“ shrnuje Jukka Kasi z Nokianu.