Článek
Výstavba infrastruktury tankování vodíku má v Česku mít podobu dvou vodíkových stanic letos a dalších čtyř v nejbližších letech. V Praze a Litvínově se otevřou na přelomu roku, v příštím roce v Brně a následovat budou stanice v Plzni, Ostravě a opět v Praze. Celkově Orlen Unipetrol plánuje do roku 2030 zprovoznit vodíkové plnicí stojany na 26 čerpacích stanicích své sítě Benzina Orlen.
Už těch prvních šest stanic má potenciál z vozů typu FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle, elektromobil s palivovými články) udělat auta použitelná na dlouhé trasy po většině republiky.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
Všechny vodíkové stanice budou schopné doplnit nádrž za čtyři až pět minut, prozatím ale jízda na vodík nebude zrovna CO2 neutrální. „V Litvínově vyrábíme 80 tisíc tun tzv. šedého vodíku ročně. Od roku 2030 budeme nabízet zelený vodík, kterým můžeme ozelenit tradiční paliva. Jeho výroba bude klíčová, ale potřebujeme cítit zájem měst a obcí, aby na vodík přesedlaly,” uvedl.
Tzv. šedý vodík vzniká štěpením zemního plynu za vzniku CO2. Zelený vodík se vyrábí elektrolýzou z vody. Výrobní cena zeleného vodíku přitom není hlavním parametrem, tím bude přepravní náklad.
Příští Toyota Prius by mohla spalovat vodík
Podle generálního ředitele Toyoty a Lexusu v ČR Martina Pelešky je vodík u osobních aut vedle elektřiny palivem budoucnosti. „Cítíme zájem veřejnosti,” uvedl. Toyota Mirai je první sériový vodíkový vůz prodávaný na českém trhu. Konkurentem mu je zatím pouze Hyundai Nexo.
Vodík jako alternativu k elektromobilitě podporuje ministerstvo průmyslu a obchodu výstavbou veřejných dobíjecích stanic, nulovým mýtným nebo bezplatným parkováním. S vodíkem počítá do budoucna například logistická firma Zásilkovna nebo město Ústí nad Labem.