Článek
Britská značka TVR není tak známá jako třeba Aston Martin či Jaguar, o to šílenější auta však jsou v její historii. Model Cerbera z 90. let patří k těm běžnějším, ovšem existuje i jeden kousek, který má k obyčejnosti asi tak daleko jako rolls-royce k fabii. Jmenuje se Cerbera Speed 12.
Jeho historie začala v 90. letech pod názvem „Projekt 7/12“, jehož cílem bylo stvořit supersport schopný konkurovat McLarenu F1 GTR. Na rozdíl od slavného mclarenu však TVR přímo stavělo závodní auto pro třídu GT1 ve vytrvalostních závodech, nikoliv luxusní a zároveň superrychlé silniční auto.
Vidlicový dvanáctiválec o objemu 7,7 litru, který Speed 12 pohání, má základ ve dvou spojených blocích motoru Speed Six - čtyřlitrového řadového šestiválce, který běžně poháněl silniční TVR. Vypráví se, že když byl motor hotov a vývojáři chtěli změřit jeho výkon na brzdě, zničil vstupní hřídel brzdy s limitem tisíce koní a bylo třeba měřit každou řadu válců zvlášť. Takové měření odhalilo dvakrát 486 koní, tedy dohromady 972.
Poklady v podobě historických aut lze pořád ještě najít, říká sběratel
Vůz pak skutečně nastoupil do závodů ve třídě GT1, ovšem kvůli pravidlům vyžadujícím restriktory zmenšující průměr sání, byl nejvyšší výkon v ostrém nasazení okolo 684 koní. Nezávodil však dlouho; změna pravidel pro třídu GT1 ho brzy vyřadila ze hry.
Koncem roku 1999 se TVR rozhodlo, že Speed 12 upraví pro třídu GT2, tentokrát ale s tím, že vzniknou i silniční vozy. Nový projekt dostal dvanáctiválec s plným výkonem a v letech 2000-2002 skutečně vyhrál několik závodů. A chtiví zákazníci začali skládat zálohy.
Místo auta však záhy dostali své peníze zpátky. Tehdejší šéf TVR Peter Wheeler jednou vzal jeden z hotových prototypů na cestu z práce domů a druhý den se vrátil s rozhodnutím, že Cerbera Speed 12 je příliš divoká na to, aby mohla jezdit po silnicích. Plány na výrobu putovaly do šuplíku a prototypy byly rozebrány na díly pro jiná auta.
V srpnu 2003 však TVR své fanoušky šokovalo - nabídlo na prodej jeden kus Speed 12, a to s registrační značkou W112 BHG. V té době neexistovalo ani jedno kompletní auto, ovšem vzhledem k tomu, že už bylo po závodním programu, automobilka se pustila do stavby ultimátního TVR.
Vůz byl hotový v roce 2005 a pod kapotou měl poslední kus 7,7l V12 původně vyvinutý pro závodění. Převodovka, brzdy a přenos síly byly novější, modernější, ovšem étos závodů byl stále přítomen přinejmenším v integrovaných vzduchových zvedácích, i pokud pomineme obří křídlo a šílený vzhled.
Perfekcionistický Peter Wheeler sám dohlížel na výběr zákazníka, kterému automobilka tento unikátní kus prodá. Zmíněný zákazník později nechal přímo u automobilky poupravit řídící software motoru a některé díly vyměnil za lepší, takže dnes vůz váží zhruba tunu a jeho motor nabízí 861 koní.
Vůz prodal roku 2010 současnému vlastníkovi, který ho nechal v roce 2014 zrenovovat a získal s ním cenu za nejlepší auto ve třídě Style et Luxe na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. A nyní ho prodává ve spolupráci s aukčním domem Silverstone Auctions. Aukce proběhne 20. května a odhad ceny není známý, ovšem dá se počítat přinejmenším s řádem stovek tisíc liber.