Článek
Jedinečnost muzea je nejen v tom, že až na jeden obsahuje všechny stroje, které čezeta v té době vyrobila, ale i tím, že jsou v autentických, původních, nerenovovaných stavech. „Což s největší pravděpodobností není nikde jinde na světě,“ upozornil majitel sbírky Daniel Galia (47).
Ke sbírání motorek se dostal přes sport. „Jezdil jsem dlouhé roky motokros, takže k motorkám jsem měl vždycky blízko. Sbírat jsem je začal asi před patnácti lety. Tehdy jsem koupil jednu starou motorku. Pak byla druhá, třetí a rostlo to pořád dál,“ pousmál se sběratel a prozradil, že strojem, který vše odstartoval, byla předválečná ČZ 175.
„Pak přibývaly různé ročníky. Čezeta 35, 36, 37, 38 a nějak to tak přicházelo v těch autentických stavech, a tak to došlo až sem. Ani nevím proč,“ řekl Galia, který dnes vlastní asi 80 jednostopých veteránů.
Právě množství motorek jej přimělo hledat pro sbírku nové prostory. „Došlo totiž do takových rozměrů, kdy už jsem to neměl kam dávat. A ve chvíli, kdy máte motorky na několika místech, tak to ztrácí smysl,“ nastínil s tím, že sýpka z roku 1936 byla právě v době hledání na prodej. „Tak jsem si ji šel prohlédnout, a když jsem uviděl ty prostory, tak jsem hned v prvním patře věděl, že to je to správné místo.“
I když nejsou motorky nablýskané jako v jiných muzeích, je podle Galii 99 procent sbírky pojízdných. Čezety jsou na dvou patrech někdejší sýpky, jejíž interiéry mají i po téměř sto letech původní podobu.
„Na dalším patře jsou Jawy, Pragovky, Laurin & Klement a různé další, i zahraniční motorky. V podstatě tu jsou stroje československé nebo české provenience, zahraničních motorek je tady opravdu málo. Zatím,“ doplnil sběratel motocyklů a prozradil, že většinu motocyklů koupil v tuzemsku. „Ale některé jsem našel až v cizině, ve Švédsku, Francii nebo Švýcarsku,“ vyjmenoval.
Zámek Kvasiny, místo spojené se značkou Jawa
Když Galia sýpku pro umístění své sbírky kupoval, nepočítal s tím, že by budoval muzeum pro veřejnost. „Ale tak nějak to z toho nakonec vyplynulo. Nebude to ale každý den od rána do večera, plánuji, že vyčlením pro otevření jen nějaké dny. Vidím to na letní měsíce, třeba pátky, soboty a neděle,“ nastínil.
Aby ale milovníci starých strojů nemuseli čekat až do příštího roku, zpřístupní muzeum ojediněle pro dvě skupiny návštěvníků už tuto sobotu v rámci Dnů evropského dědictví v Příboře. Místo je však potřeba si na radnici rezervovat.
Sběratel muzeum otevře, i když ještě není dobudováno. „Chybí opravit asi třetinu střechy a pak ještě přízemí a fasádu,“ popsal Galia s tím, že kromě motocyklů a do budoucna snad i auto veteránů bude pod střechou ještě jedna expozice. Sýpka tam totiž ukrývá původní dopravník i rozvod zrní.