Hlavní obsah

Unikátní sbírku čezet ukrývá stará sýpka

V soukromé muzeum se mění někdejší prvorepubliková sýpka v Příboře. Ukrývá unikátní sbírku motocyklů vyrobených v letech 1932 až 1953 pod značkou ČZ Strakonice.

Foto: Pavel Karban, Právo

Čezetám v původním stavu patří dvě patra sýpky, kterou Daniel Galia (na snímku) mění v soukromé motoristické muzeum.

Článek

Jedinečnost muzea je nejen v tom, že až na jeden obsahuje všechny stroje, které čezeta v té době vyrobila, ale i tím, že jsou v autentických, původních, nerenovovaných stavech. „Což s největší pravděpodobností není nikde jinde na světě,“ upozornil majitel sbírky Daniel Galia (47).

Ke sbírání motorek se dostal přes sport. „Jezdil jsem dlouhé roky motokros, takže k motorkám jsem měl vždycky blízko. Sbírat jsem je začal asi před patnácti lety. Tehdy jsem koupil jednu starou motorku. Pak byla druhá, třetí a rostlo to pořád dál,“ pousmál se sběratel a prozradil, že strojem, který vše odstartoval, byla předválečná ČZ 175.

„Pak přibývaly různé ročníky. Čezeta 35, 36, 37, 38 a nějak to tak přicházelo v těch autentických stavech, a tak to došlo až sem. Ani nevím proč,“ řekl Galia, který dnes vlastní asi 80 jednostopých veteránů.

Foto: Pavel Karban, Právo

Čezetám v původním stavu patří dvě patra sýpky, kterou Daniel Galia (na snímku) mění v soukromé motoristické muzeum.

Právě množství motorek jej přimělo hledat pro sbírku nové prostory. „Došlo totiž do takových rozměrů, kdy už jsem to neměl kam dávat. A ve chvíli, kdy máte motorky na několika místech, tak to ztrácí smysl,“ nastínil s tím, že sýpka z roku 1936 byla právě v době hledání na prodej. „Tak jsem si ji šel prohlédnout, a když jsem uviděl ty prostory, tak jsem hned v prvním patře věděl, že to je to správné místo.“

I když nejsou motorky nablýskané jako v jiných muzeích, je podle Galii 99 procent sbírky pojízdných. Čezety jsou na dvou patrech někdejší sýpky, jejíž interiéry mají i po téměř sto letech původní podobu.

„Na dalším patře jsou Jawy, Pragovky, Laurin & Klement a různé další, i zahraniční motorky. V podstatě tu jsou stroje československé nebo české provenience, zahraničních motorek je tady opravdu málo. Zatím,“ doplnil sběratel motocyklů a prozradil, že většinu motocyklů koupil v tuzemsku. „Ale některé jsem našel až v cizině, ve Švédsku, Francii nebo Švýcarsku,“ vyjmenoval.

Zámek Kvasiny, místo spojené se značkou Jawa

AutoMoto

Když Galia sýpku pro umístění své sbírky kupoval, nepočítal s tím, že by budoval muzeum pro veřejnost. „Ale tak nějak to z toho nakonec vyplynulo. Nebude to ale každý den od rána do večera, plánuji, že vyčlením pro otevření jen nějaké dny. Vidím to na letní měsíce, třeba pátky, soboty a neděle,“ nastínil.

Aby ale milovníci starých strojů nemuseli čekat až do příštího roku, zpřístupní muzeum ojediněle pro dvě skupiny návštěvníků už tuto sobotu v rámci Dnů evropského dědictví v Příboře. Místo je však potřeba si na radnici rezervovat.

Sběratel muzeum otevře, i když ještě není dobudováno. „Chybí opravit asi třetinu střechy a pak ještě přízemí a fasádu,“ popsal Galia s tím, že kromě motocyklů a do budoucna snad i auto veteránů bude pod střechou ještě jedna expozice. Sýpka tam totiž ukrývá původní dopravník i rozvod zrní.

Pinďour a jeho doba. Vysokomýtské muzeum vystaví všechny modely Jawy Pionýr

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám