Článek
Porsche 911 loni oslavilo 60 let od premiéry a jeho legendární odkaz dal inspiraci Jakubu Kodlovi, zakladateli platformy pro současné umění KodlContemporary, k unikátnímu projektu.
„Porsche 911 je samo o sobě umělecké dílo. Když se navíc spojí se současným českým uměním zahrnujícím skleněné objekty, nádech graffiti až po abstrakci a fotografii, vznikne z toho spojení dvou světů v dokonalé podobě,“ říká Kodl.
S projektem oslovil výtvarníka Jana Kalába, který před časem umělecky pojal karoserii své vlastní 911 z 80. let minulého století. Výsledek jeho práce je však tentokrát jiný - drží se v horizontální rovině. Zezadu začíná žlutou barvou, která přechází do červené až temně modré, jež se postupně zesvětluje. Tím se vytváří vizuální efekt připomínající plameny.
Modrá však zůstává na kapotě a střeše a není ze strany téměř vidět. Opticky se proto může zdát, že barvy vozu přecházejí do černé. „Nejožehavějším momentem bylo, jak si poradit s detailem, kdy se zvedá zadní spoiler. Zde se láme gradient červené na tmavou,“ popisuje Kaláb.
Umělecký sklář a designér Lukáš Novák se soustředil zejména na středový panel a díly, které obsahuje, aby je použil jako objekt pro ztvárnění své vize. Do interiéru vytvořil skleněné fragmenty.
„Zaujalo nás téma rychlosti, dynamiky i energie, které z auta vyzařuje. Viděl jsem, že Honzova práce zachycuje a rozvíjí dynamickou složku vozu, a já se pokusil o něco podobného v interiéru. Snažil jsem se vizuálním jazykem umocnit energii, kterou ve mně vůz vyvolává a kterou chci, aby vyvolával v člověku, jenž ho bude řídit,“ komentuje svou práci Novák.
Práci a výsledek zachytila objektivem fotoaparátu Alžběta Jungrová, která stojí za sérií snímků s upraveným porsche v hlavní roli. „Je to v České republice poměrně neobvyklé, ale já osobně jsem už před pár lety ve svých vlastních projektech takové spolupráce navázala napříč českou scénou a vnímám je jako velmi přínosné pro všechny zúčastněné,“ komentuje projekt Jungrová.
„Shodou okolností právě začínám svůj nový projekt, který bude hodně barevný, i proto nabídka přišla ve skvělou dobu. V díle Honzy Kalába jsem ovšem přeskočila dalších deset vývojových stupňů a rovnou se vrhla do barevného mixu, k němuž bych se sama propracovávala dlouho,“ dodává fotografka.