Hlavní obsah

Unikátní kopřivnická tříkolka Dymaxion vstala z mrtvých, putuje do muzea v USA

Právo, Jiří Tomaškovič

Po třech letech práce včera opustil prostory renovátorské firmy Ecorra v Kopřivnici unikátní vůz ve tvaru kapky - Dymaxion. Stříbrný unikát se nyní stane součástí Lane Motor Museum v americkém Nashvillu.

BEZ KOMENTÁŘE: Unikátní automobil Dymaxion má tvar kapkyVideo: Jiří Tomaškovič, Právo

Článek

„Vůz vymyslel a sestrojil v roce 1933 architekt Buckminster Fuller. Postavil tři kusy, jenomže při jedné zkušební jízdě se auto převrátilo, těžce se zranil investor i konstruktér a tím tento projekt skončil,“ přiblížil jeden z důvodů, proč dymaxion nikdy nebyl vyráběn sériově, majitel renovátorské firmy v Kopřivnici-Lubině Vítězslav Hinner.

Amerického architekta fascinovaly aerodynamické tvary. „A protože nejaerodynamičtější tvar je vodní kapka, tak se snažil vůz tomuto tvaru přizpůsobit,“ popsal technik Ecorry Jaroslav Špaček.

„Fuller vzal podvozek z Fordu B a otočil ho. Motor se tak ocitl vpředu a náprava vzadu. Za motor pověsil třetí kolo, aby se vůz mohl dozadu zužovat a vytvořil tak požadovaný tvar kapky,“ uvedl technik, který na šestimetrovém dymaxionu odpracoval bezmála tři tisíce hodin a zná ho tudíž dopodrobna.

„Je to takový americký velorex. Než se s tím člověk naučí, je velký problém udržet rovný směr,“ popsal Špaček. Když už se to řidiči podaří, může s téměř dvoutunovým strojem jet až 130kilometrovou rychlostí.

Foto: Jiří Tomaškovič, Právo

Dymaxion

Řízení je velmi obtížné

Ve většině případů Ecorra historická auta renovuje, v tomto případě ho téměř celé postavila. Podvozek s motorem dostali renovátoři z USA, dřevěnou konstrukci stroje vytvořil Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna. „Z Ameriky přišel podvozek, který ale neodpovídal tomu, jak měl vypadat. Musel se proto celý upravovat, aby se dovnitř vůbec někdo vešel.

Bylo nutné například o 30 centimetrů posunout řadicí páku, aby bylo možné nastoupit a sednout si za volant,“ přiblížil Špaček. Dymaxion má volant sice vlevo, dveře ale pouze vpravo. Nastupuje se tedy od spolujezdce. „Takových úprav, které ve výsledku vůbec nejsou vidět, tam byla spousta,“ doplnil Špaček.

Foto: Jiří Tomaškovič, Právo

Dymaxion

V Kopřivnici na téměř holý podvozek připevnili dřevěnou kostru, vůz oplechovali, připevnili sedačky či plátěnou střechu. „Byla to jiná práce než renovace automobilů. Těžko se to srovnává. Máme zkušenosti s aerodynamickými tatrovkami 87 a to k tomu mělo hodně blízko,“ řekl renovátor Špaček.

Majitelem Lane Motor Museum v Nashvillu v Tennessee je Jeff Lane. „Má muzeum neobvyklých konstrukcí a zajímají ho slepé uličky, kterými se automobilky vydávaly. Sbírá vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta.“

Ecorra už pro muzeum pracovala na sněžných sáních Tatra a vozidle Helica poháněném vrtulí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám