Článek
Ferrari 212 Inter z roku 1951 budou jistě fanoušci téhle značky znát, byť to není její nejznámější model a vyrobilo se jen 73 kusů. 212 je tedy vzácná sama o sobě, ovšem vůz, který máme před sebou dnes, je úplně na jiné úrovni, a to ze dvou důvodů.
Svou cestu začal v Maranellu na konci léta roku 1952 jako 49. vyrobený kus. Pak ale putoval ke karosárně Ghia do Turína, kde dostal karoserii s unikátním designem, ne nepodobným vozům, které Ghia navrhovala v dobách spolupráce s designérem Virgilem Exnerem.
V říjnu 1952 se tenhle kousek představil na autosalonu v Paříži a všiml si ho tam jistý Juan Perón, tehdejší argentinský vůdce. Byl ovšem také sběratelem aut a obecně fandou motorsportu, mj. finančně podporoval dnes slavného závodníka Juana Manuela Fangia. Přes prostředníka v Římě si tedy tohle unikátní auto koupil.
Argentina ale tehdy velmi přísně danila dovoz luxusních aut, takže se vůz ještě vrátil do Milána, kde byl registrován jako jiné, již existující ferrari jen proto, aby získal status ojetého auta. Podle informací na webu RM Sotheby’s tehdy přímo automobilka Ferrari Perónovi pomohla s obejitím ohromných daní tak, že s oním jiným ferrari prohodila výrobní čísla motorů, šasi i karoserie.
To proto, aby novou 212 Inter Ghia bylo možno označit za ojeté auto. Fyzicky se nic neměnilo, tohle auto má stále všechno původní – v případě motoru tedy V12 Colombo se třemi karburátory Weber a výkonem 165 koní. Daňový podvod? Jistě, ale Perón byl velmi vážený zákazník a za peníze jde všechno.
V roce 2002 se auto dostalo k firmě Motion Products v americkém Wisconsinu, kde podstoupilo kompletní renovaci do stavu, ve kterém je nyní. Ve stejný rok se objevilo na Pebble Beach Concours’d Elegance, kde získalo druhé místo ve své třídě. Nyní je v procesu hodnocení pro certifikát Ferrari Classiche a je na prodej.
Bude k mání v aukci Arizona 2018 pořádané domem RM Sotheby’s vedle řady dalších, byť méně exkluzivních ferrari. Odhad ceny je zhruba 1,6 až dva milióny dolarů, tedy cca 35,7–43,4 miliónu korun, ovšem s jeho exkluzivitou a špičkovým, „přehlídkovým” stavem je možné, že se prodá ještě dráž.