Hlavní obsah

Umělec prohrál spor se Škodou Auto, chtěl stáhnout Karoq a Kodiaq z prodeje

Malíř a designér Vlado Vovkanič neuspěl ve sporu se společností Škoda Auto. Firma nemusí stáhnout z trhu vozy Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav, rozhodl v pondělí středočeský krajský soud.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Kodiaq (vpravo) a Karoq (vlevo)

Článek

Soud neuznal Vovkaničovu žalobu, podle které Škoda vyrobila auta a kola na základě jeho návrhů. Firma malířovo tvrzení od počátku odmítá, podle ní automobily vznikly na základě návrhů jejího designerského týmu. Verdikt není pravomocný.

Škoda zmodernizovala Karoq a Kodiaq, mají jinou záď a lépe bojují se zloději

AutoMoto

„Soud dospěl k názoru, že výtvory nejsou předmětem autorského práva,” uvedla soudkyně Pavla Peltrámová. Už znalec podle ní uvedl, že kresby nejsou jedinečné.

Vovkanič v žalobě tvrdil, že se svými návrhy auta typu SUV kontaktoval v roce 2009 pracovníka Škody. V roce 2010 mu předal skici, které ale dostal po určité době zpět s tím, že firma takové vozy neplánuje. Zhruba v té době se ale podle něj Škoda naopak rozhodla, že SUV vyrábět bude.

Žalobu Vovkanič loni v únoru rozšířil na modely kol Vega a Triglav, které byly původně na autech Kodiaq a Karoq, firma je ale použila také u svého nového vozu Scala.

Po hybridním superbu losí test potrápil i Octavii Combi

AutoMoto

Podle znaleckého posudku automobily na základě návrhů malíře a designéra nevznikly. Znalec na konci května u soudu řekl, že jsou mezi návrhy a vyráběnými auty značné rozdíly. Ačkoli je v některých prvcích zřejmá podobnost, neshodují se.

Velké SUV Kodiaq představila Škoda v září 2016 a na trh se model dostal začátkem roku 2017. Na podzim stejného roku přišel na trh i menší Karoq, který navázal na Škodu Yeti. Oba modely patří v ČR mezi nejprodávanější vozy. Karoq získal v roce 2018 titul Auto roku, Kodiaq zvítězil o rok dříve.

Výběr článků

Načítám