Článek
Jaguar XJ220 je ikonou pro svůj vzhled a výkony, mimo jiné to několik let bylo nejrychlejší silniční auto světa. Nebyl to ale první podobný počin Jaguaru. Tím byl model nazvaný XJR-15.
Myšlenka za XJR-15 byla postavit silniční verzi závodního vozu XJR-9. Závodní tým a konstruktérskou firmu v jednom s názvem Tom Walkinshaw Racing (TWR) k tomu popohnali bohatí fanoušci okruhových závodů.
Chtěli „závoďák na značkách”, a tak TWR ve spolupráci s designérem Peterem Stevensem, který později pracoval i na legendárním McLarenu F1, postavilo XJR-15. První prototyp byl hotový v červenci 1990. Dodávky zákazníkům začaly ještě v témže roce.
XJR-15 není skutečné závodní auto, které by jen bylo upraveno pro provoz na silnici, je to nově vyvinutý silniční vůz. Jeho technickým základem však bylo XJR-9, jen některé věci se musely změnit, zejména interiér byl trochu zvětšen. Nic moc prostorného si ale nepředstavujte, kokpit je pořád extrémně těsný, jak je vidět už z fotografií.
V útrobách pracuje atmosférická V12 o šesti litrech objemu, 457 koních výkonu, 569 newtonmetrech a se závodními kořeny. Na svou dobu má velmi pokročilé technologie, zejména kompletně elektronický plyn, bez klasického lanka.
Šasi i karoserie XJR-15 byly vyrobeny kompletně z karbonu a kevlaru, což jej pasovalo na první silniční auto, které něco takového nabídlo. Zejména díky tomu vůz vážil jen 1 050 kilogramů.
Na výběr bylo ze dvou převodovek - standardem byl šestistupňový nesynchronizovaný manuál a za příplatek mohli zákazníci mít rovněž manuální, ovšem plně synchronizovaný pětikvalt. Ten je i v autě, které máme nyní před sebou.
Příplatků bylo k mání více. Kousek, který je na prodej, dostal také kožené čalounění sedaček a klimatizaci. Z celkem 53 postavených kusů bylo s touto převodovkou a výbavou údajně vyrobeno jen pětadvacet aut.
Tenhle konkrétní je z nich možná nejhezčí. Byl vyroben v roce 1991 a prvnímu majiteli dodán do Německa. V roce 2008 byl prodán zpátky do Británie a u firmy Don Law Racing podstoupil „omlazení” - tak píše web Motor1.com. O renovaci nehovoří, ale ono omlazení prý trvalo šest let a bylo „extenzivní”, takže do renovace asi nemělo daleko.
Nyní tohle auto mění majitele znovu, je k mání u britského dealera exkluzivních aut DD Classics. Cena na webu prodejce nebyla zveřejněna, ale očekávejme minimálně vysoké statisíce liber. [více zde]