Článek
Dvojitě rozdělená maska předního chladiče, které se přezdívá ledvinky, je už desítky let nedílnou součástí designového jazyka BMW. V posledních letech jsou právě ledvinky ale také původcem velké vlny kritiky části fanoušků a veřejnosti, neboť inženýři začali jejich tvar i velikost postupně měnit. Největší kritiky se pak dočkaly horizontální ledvinky na modelech řady 4.
První jízda v BMW řady 4: Zapomeňte na zuby
BMW už při představení tvrdilo, že horizontální ledvinky odkazují na model 327 z meziválečného období firmy. Nyní se ovšem zdá, že první nápad vytvořit něco podobného nepřišel s novými modely, ale už u konceptu z 90. let. V rámci dokumentární série „Inside BMW Group Classic“ totiž společnost ukázala tajný a dosud nespatřený prototyp ZBF-7, který přichází z počátku devadesátých let a je rovněž opatřen nápadně povědomými vertikálními ledvinkami.
Vůz na videu prezentuje tehdejší designér BMW Džodži Nagašima, tedy muž, který stojí třeba za modelem E36. A jak je vidět, už tehdy to byl velký vizionář. Společně s kolegy totiž vytvořili na tu dobu dokonalé dílo. Prototyp má například dnes velmi moderní výsuvné kliky pro lepší aerodynamiku, na zadních sedadlech nechybějí zabudované notebooky a vpředu se vše ovládalo skrze obrazovku infotainmentu. Centrální ovládání připomíná dnešní systém iDrive.
Červené ledvinky. Masku limitované edice BMW nepřehlédnete
Uvnitř byl vůz velmi luxusní a i přes označení s číslem 7 byl o podstatný kus větší než tehdejší vlajková loď BMW. V kabině nechybějí dřevěné dekory i kov. Na středovém tunelu je pak řada tlačítek. A samotný Nagašima přiznal, že se prototyp vedení hodně líbil. Proč ho ovšem BMW nezhmotnilo ve skutečný model, není jasné.