Článek
Je to o něco víc než rok, kdy jsme tu měli podobnou událost. A též z Británie, ovšem týkala se Mercedesu třídy C. Tentokrát je obětí Tesla Model S. Průběh je vždycky stejný - jeden zloděj přijde ke dveřím domu, kde čeká klíč od auta odložený na skříňce, a speciálním zařízením hledá jeho signál a posílá ho kumpánovi.
Ten pomocí druhé části nečestného soustrojí auto odemkne a nastartuje. Všechno se odehraje potichu během několika vteřin; auto si myslí, že do něj s klíčem nastupuje majitel.
Tenhle způsob krádeží je umožněn systémem bezklíčového přístupu do auta. Přicházíte k autu s klíčem v kapse, a když sáhnete na kliku (nebo stisknete tlačítko na klice), auto spustí vyhledávání klíče, a pokud ho najde v bezprostřední blízkosti, odemkne se. Stejně to funguje se startem - po zmáčknutí tlačítka auto začne hledat klíč ve vozidle, a pokud ho najde, nastartuje.
Zloději tento systém obcházejí nejčastěji tak, že mezi autem a klíčem vytvoří jakýsi bezdrátový most. Jednu část svého systému přiloží ke klice, druhou např. ke dveřím vašeho domu, neboť očekávají, že jste klíč od auta odložili za dveřmi.
Spousta aut je zranitelných
V takovou chvíli si auto myslí, že je klíč skutečně v blízkosti, a dovolí odemčení, příp. i nastartování. Německý automotoklub ADAC v minulosti provedl studii, ve které zjistil, že téměř všechna auta jsou takto zranitelná - pokud mají bezklíčový přístup.
Některé automobilky proti takovýmto krádežím bojují použitím ultraširokého pásma pro komunikaci, které je schopné přesně určit vzdálenost skutečného klíče, ne jeho zločinné virtuální kopie. Jiné instalují do klíčů senzor pohybu a klíč po několika vteřinách, kdy se nehýbe, přestane vysílat signál pro komunikaci s autem.
Jak se bránit, když už máte auto s bezklíčovým přístupem? Jednou z možností je dobře zamčená garáž a brána, další je nenechávat klíče v blízkosti oken či dveří, ale ukládat je co nejblíž středu domu.