Článek
Po skandálech s měřením emisí u dieselů se v automobilovém průmyslu jde ze strany legislativců po autech, která tankují z černé pistole, mnohem tvrději.
Automobilky na to reagují často velmi rychle. Třeba Volvo už diesely dělat nehodlá a fakt, že vývoj nových dieselových jednotek do odvolání zastavila i francouzská skupina PSA, bašta naftových motorů, již mluví za vše.
První elektrické Volvo zaujme nejen výkonem
Jenže u Mazdy byli vždy trošku jiní. Nejen, že se u zážehových motorů jako jedni z mála drží atmosférického plnění, Japonci dokonce investují i do vývoje nového vznětového motoru. „Dieselových motorů se dále držíme, máme plány na příští rok. Ukážeme vám, jak efektivní a čistý umí diesel být,” říká pro britský Autocar šéf evropského vývoje Mazdy Christian Schultze.
Mazda nedávno šokovala motorem, o kterém se s mírnou nadsázkou mluví jako o „dieselu na benzín”. Kombinuje totiž principy vznětového a zážehového motoru a nedávno jsme jej vyzkoušeli.
Zajímavé, ale má to smysl? První jízda s benzínovým dieselem SkyActiv-X
Na dotaz, jak do vývoje nového motoru na naftu tento princip zapadá, odpověděl Schultze vyhýbavě s tím, ať se necháme překvapit příští rok. „Mezi vznětovými a zážehovými motory nemusí být takové rozdíly,” dodává.
Mazda se ovšem soustředí i na elektromobilitu. Čistě elektrický crossover chce ukázat na autosalonu v Tokiu, který startuje 28. října. Schulze v rozhovoru ale připomíná, že Mazda nechce vsadit na elektromobily vše.
„Doufáme, že se zákonodárci probudí a pochopí, že elektromobilita sice je cestou, ale ne jedinou,” říká Schultze.