Článek
Americký maloobchodní řetězec Walmart se během letošního roku zapojí do testovacího provozu stroje, který je nadějí na ekologickou a zároveň smysluplnou dálkovou automobilovou dopravu.
Tím strojem je dvoutaktní tříválec a Bill Van Amburg, viceprezident kalifornské organizace Calstart, která se zabývá čistou mobilitou, ho dle amerického webu Commercial Carrier Journal v nedávné konferenci označil za nejčistší spalovací motor na světě.
Není to totiž dvoutaktní tříválec z wartburgu, nýbrž nově vyvíjený motor s protiběžnými písty společnosti Achates Power. Ve třech válcích je pístů šest, které běhají proti sobě na dvou klikových hřídelích. Princip vysvětluje starší video.
Tenhle princip není nový, motory s protiběžnými písty existovaly už začátkem 20. století a byly výhodné hlavně kvůli nižší spotřebě paliva – letadlo, ponorka či vlak mohly s tímto motorem cestovat dále na množství paliva, které vezly. Pak ale ze skutečného světa téměř zmizely a zůstaly jen v knihách.
Díky tomu, že písty se pohybují proti sobě, má motor obrovský kompresní poměr. Těsně před jejich horní úvratí je do válce vstříknuta nafta, která se vznítí a tlačí písty od sebe. Na rozdíl od konvenčního motoru tu ale není žádná hlava válců, která by se zahřívala – efektivita motoru je větší.
Jde to i bez turba. Ferrari s laděním atmosférického dvanáctiválce nekončí
Také tu nejsou vačkové hřídele a ventily, nýbrž otvory pro odvod spalin a přívod čerstvého vzduchu. Motor je de facto dvoutaktní, nýbrž nafta je vstříknuta při každém „přiblížení” pístů a zároveň se cyklus dá označit za podobný Atkinsonovu, neboť otvory pro odvod spalin jsou otevřené déle než ty pro přívod čerstvého vzduchu. Nevýhoda je, že motor je velmi vysoký, ale to u těch největších náklaďáků není problém.
Firma Achates tvrdí, že dnešní výhoda takovýchto motorů je v pohádkově nízkých emisích. Oproti současným americkým normám pro velká nákladní auta má chystaný motor o 96 % nižší emise oxidů dusíku, a to s dnes běžně používanými systémy čištění výfukových plynů.
Z 10,6 litru objemu – takový motor pracuje v testovacím Peterbiltu 579, který už pár měsíců jezdí a v blízké budoucnosti ho dostane zmíněný Walmart – dokáže za pomoci turbodmychadla a kompresoru získat 405 koní a 2270 N.m. Tento motor je navržen jako náhrada za 13l čtyřtaktní řadový vznětový šestiválec.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
Zda se tento typ motorů aspoň u náklaďáků rozšíří dřív než vodíkový pohon či obří baterie, je otázkou. Elektrický pohon je na tom s emisemi přeci jen lépe, ale pro opravdu dlouhé jízdy kamionů se příliš nehodí – a vodíku zase chybí infrastruktura. Pro motor s protiběžnými písty není třeba žádné jiné infrastruktury než té současné.