Článek
Ministerstvo dopravy nasadí od ledna do ostrého provozu centrální informační systém, který by měl práci STK detailně monitorovat, a zamezit tak podvodům při kontrole technického stavu vozidel.
"Probíhá postupné napojování stanic STK na systém. Do září by měly být napojeny všechny STK. Od září do prosince bude zkušební provoz a od ledna 2008 ostrý provoz," uvedl mluvčí ministerstva Hanzelka. Původně počítal resort s ostrým provozem již před rokem.
Systém omezuje možnost získat potvrzení o technické prohlídce, aniž by vozidlo bylo skutečně zkontrolováno. Umožní například sledovat čas kontroly od založení protokolu, přes vjezd a výjezd z kontrolní linky STK, po zápis závad a tisk protokolu bez možnosti vnějšího zásahu obsluhy.
Program také umožní kontrolovat zpětně historii kontrol vozidel podle průběhů předchozích technických prohlídek či údajů v centrálním registru vozidel. Navíc má umožnit kontrolu technického stavu vozidel přímo v silničním provozu, tedy propojení s policejním systémem Matra.
Celkem je v Česku více než 300 Stanic technické kontroly.
Problémem jsou i dovážené ojetiny
Benevolentní technické kontroly považují odborníci za jednu z příčin stárnutí tuzemského vozového parku a velkého přílivu ojetých aut ze zahraničí. Do května stoupl počet dovezených aut z druhé ruky o polovinu na 90 000 vozů.
Od července loňského roku, kdy stát zrušil osmiletý věkový limit pro dovážené vozy, bylo podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů do ČR dovezeno přes 200 000 ojetin. Právě vozy starší osmi let tvoří zhruba polovinu všech dovážených ojetin.
Od července loňského roku, kdy stát zrušil osmiletý věkový limit pro dovážené vozy, bylo podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů do ČR dovezeno přes 200 000 ojetin. Vozy starší osmi let tvoří zhruba polovinu všech dovážených ojetin, polovinu dovážených ojetin tvoří vozy staré pět až deset let, čtvrtinu pak vozy do 15 let.
Průměrné stáří tuzemského vozového parku je téměř 14 let.