Článek
Množství variant nabízených motorů pro osobní auta na českém trhu se za poslední tři roky snížilo o 18 procent. Počet dieselových motorizací klesl o 46 procent, benzinových o 22 a o 20 procent se snížil počet jednotek na CNG (stlačený zemní plyn). Naopak elektrické motory zaznamenaly nárůst variant o 60 procent a hybridní agregáty se rozšířily o 243 procent.
Vyplývá to z analýzy poradenské firmy EY, která shrnuje vývoj na českém trhu za období od dubna 2018 do června 2021.
„Za jeden z významných trendů současnosti můžeme považovat odklon tradičních výrobců automobilů od naftových vozidel. Ta do jisté míry nahrazují elektrická a hybridní vozidla. Zásadní posuny trhu jsou ale prozatím svazovány především poměrně limitovanou tržní nabídkou vozů s alternativními pohony a jejich vyšší cenou,“ uvedl vedoucí partner EY pro automobilový sektor Petr Knap.
V segmentu mini vozů byl patrný přesun značné části nabízených vozidel na čistě bateriové vozy, které tak ve velké míře nahradily stávající benzinové agregáty. Naftové vymizely z nabídky některých automobilek již úplně.
Škoda představila novou fabii
Podobný trend lze sledovat u malých vozů, kde až 75procentní pokles nabídky naftových motorizací je do jisté míry kompenzován 200procentním nárůstem nabídky vozidel s hybridními pohony, což relativizuje jejich značně omezená nabídka v řádu jednotek vozů, uvedla EY.
V nižší střední třídě klesla nabídka konvenčních pohonů o 57 procent. Naopak množství variant plug-in hybridních pohonů stouplo o 200 procent a hybridních až o 9000 procent. Nabídka je na českém trhu ale omezená a čítá pouze nízké desítky takových motorizací. Růst počtu plug-in hybridních motorizací je patrný i ve střední třídě, kde jejich počty narostly o 100 procent, ve vyšší střední o 400 procent.
Test osobního Volkswagenu Caddy: Výborný rodinný pracant
U stále oblíbenějších vozů kategorie SUV celkové počty nabízených konvenčních agregátů poklesly o sedm procent. Vzhledem ke snaze automobilek omezovat hodnoty produkovaných emisí dochází zejména k rozšiřování nabídky plug-in (500 procent) a hybridních (267 procent) motorizací.
„Všeobecným trendem je snižování objemů, přesto jsme během sledovaného období byli svědky růstu hned u několika mainstreamových motorizací nejen v případě velkých automobilových koncernů. Zdaleka nejmarkantnější byl v případě plug-in hybridů, kde činil až 33 procent. Mírnější nárůst můžeme potvrdit u nejmenších benzinových i naftových motorů. Jde o poměrně překvapivý závěr, jelikož podle již zmiňovaného trendu by trajektorie měla být spíš obrácená,“ podotkl Knap.
Nabídka výbavových stupňů na českém trhu všeobecně poklesla o zhruba čtyři procenta na 182. Počet nabízených variant se v současnosti ustálil na 743, což je 15procentní pokles.