Článek
Takzvané plug-in hybridní vozy, které dokážou energii čerpat i ze sítě, ale disponují i klasickým spalovacím motorem, mají dostatečně velké baterie k tomu, aby lokálně bezemisně urazily desítky kilometrů.
Vyplatí se proto přemýšlet strategicky a elektřinu využívat právě tam, kde je to nejvýhodnější. Transit Custom PHEV s tímto ústrojím využívá takzvaný „geofencing“.
Popsat se technologie dá jako virtuální „oplocení“ určité geografické oblasti. Vůz zná svou polohu skrze GPS. Provozovatelé mají krom předdefinovaných zón možnost určit si vlastní ekologické zóny, například v okolí škol, dětských hřišť, popřípadě administrativních a logistických zón.
Jakmile vůz oblast opustí, automaticky se přepne na nejvhodnější režim pohonu pro danou situaci a může se spustit zážehový motor. Nízkoemisní zóny se po Evropě objevují stále častěji.
Ford uvádí, že za prvních šest měsíců provozu „ultranízkoemisní“ zóny v Londýně poklesly koncentrace oxidu dusičitého NO2 v ovzduší téměř o 30 procent. Zúčastnění partneři speciálního projektu údajně strávili 75 procent času na elektrický režim Transitu Custom PHEV.
Vše to ale záleží na infrastruktuře nabíjení, která v České republice ani v Praze není dostatečná. Nízkoemisní zóny u nás rovněž nenajdeme.