Článek
Plánovaný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v EU v roce 2035 má za deklarovaný cíl snížit emise CO2 z dopravy. Zaznívají však erudované hlasy, které zmiňují i druhou stranu mince. Nyní se k nim přidal šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares.
„Je jednoznačné, že elektrifikace je technologie zvolená politiky, nikoliv autoprůmyslem,“ cituje Tavarese z rozhovorů pro několik evropských médií včetně německého Handelsblattu a italského Corriere della Sera web Automotive News.
Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci
Dále nešetřil kritikou zmíněného plánu: „Nemyslím si, že vlády budou moci nadále dotovat prodej elektromobilů na současné úrovni, z rozpočtového hlediska to není udržitelné,“ dodal s tím, že brutalita změny vytváří sociální rizika. „Nemělo by se zapomínat na to, že to bude mít sociální důsledky a riskujeme ztrátu střední třídy, která si už nebude moci kupovat auta,“ řekl.
Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení
„V současném energetickém mixu Evropy potřebuje elektromobil ujet 70 tisíc kilometrů, aby vykompenzoval uhlíkovou stopu výroby baterie a začal dohánět hybridní vozidla, která stojí polovinu toho, co elektromobily,“ řekl a dodal, že existují rychlejší a zároveň levnější způsoby, jak snižovat emise oxidu uhličitého.
Zvolená cesta podle něj nenechává automobilkám prostor pro kreativitu, pro různé nápady. Automobilky musí podle něj násobně zvýšit produktivitu své práce, aby dokázaly vykompenzovat o 50 % vyšší náklady na výrobu elektromobilu.