Článek
Turecko je zemí, kde se vyrábí spousta aut, ovšem vždy pro zahraniční automobilky. Skutečně tureckých aut bylo v historii málo; ti znalejší si vzpomenou na značku Devrim, která vyprodukovala pouze čtyři prototypy, a Anadol, fungující v letech 1966 až 1991.
Nyní se v Turecku rodí nová automobilka nazvaná TOGG (Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu, česky Turecká Automobilová Podniková Skupina). Pro továrnu byla vybrána provincie Bursa na severozápadě asijské části země – a právě tam byl o uplynulém víkendu položen základní kámen.
Ceremonii byl přítomen prezident Recep Tayyip Erdoğan, který je velkým proponentem ryze tureckého automobilu, třebaže oba předchozí pokusy do dnešních dní nepřežily. Podle jeho slov bude stavba továrny trvat rok a půl a první hotové auto sjede z výrobní linky koncem roku 2022.
Automobilka koncem roku 2019 představila první dva koncepty, sedan a SUV. Design studia Pininfarina je vážně povedený a ani slibované parametry nejsou marné. Vozy mají nabízet od 200 do 400 koní výkonu a dojezd od 300 do 500 km na jedno nabití.
Firma TOGG byla založena v červnu 2018, tedy přede dvěma lety, projekt však začal údajně už v roce 2017. To znamená, že firma chce během pěti let vyvinout a rozběhnout výrobu prvního vlastního auta, a to dle starších Erdoğanových slov bez nákupu licencí či povolení. A to vše tak, aby v konkurenci elektromobilů zavedených značek Audi, Mercedes-Benz, BMW či Volkswagen uspěla i na exportních trzích.
Kapacita továrny, jejíž stavba právě začala, má být až 175 tisíc aut ročně. Tolik jich zejména zkraje určitě vyrábět nebude, ale kdyby firma neměla takové ambice, nestavěla by tak velkou továrnu. Víme také, že fabrika má zaměstnat 4323 lidí, z čehož tři stovky mají být vysoce kvalifikovaný personál.
Cíle to nejsou malé, ale začátek stavby továrny je ukázkou, že to je na dobré cestě. Ovšem nepředbíhejme a přejme, ať se to podaří; minimálně svým vzhledem a slibovanými parametry jsou toggy velmi zajímavé.