Článek
„Dnes jsme svědky splnění šedesátiletého snu našeho národa,“ prohlásil Erdogan před prezidentským palácem v Ankaře. Už v 60. letech minulého století se totiž v Turecku pokusili vyrábět vlastní automobil, který se měl jmenovat Devrim (Revoluce). Projekt ale ztroskotal.
První prototyp tureckého osobního vozu představil Erdogan v prosinci 2019. Auto vyrábí konsorcium pěti firem nazvané Togg, založené v roce 2018.
Minulý měsíc zahájila firma on-line objednávky prvních aut a zájem byl tak veliký, že majitele prvních 20 000 vozů musel vybrat počítač losováním. Celkem je už objednáno na 177 000 aut T10X, oznámil ministr průmyslu Mustafa Varank.
Cena modelu se standardním vybavením začíná na 953 000 tureckých lir (asi jeden milion Kč). Auto se prodává se dvěma typy baterií, ta silnější má vydržet asi na 520 kilometrů, slabší na 310 km. V rychlodobíjecích stanicích má být až z 80 procent baterie nabita za méně než půl hodiny, uvedl deník Hürriyet.
Zadní kola pohání elektromotor o výkonu 218 koňských sil a 350 Nm. Crossover zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,4 sekundy.
V říjnu dorazí výkonnější verze se dvěma elektromotory o systémovém výkonu 435 koní a točivém momentu 700 Nm. Zrychlení na 100 km/h s ním zabere 4,8 sekundy. Jeho baterii lze také dobít z 20 % na 80 % kapacity za pouhých 30 minut.
Továrna na výrobu aut byla postavena u města Bursa na severozápadě Turecka, které je v zemi centrem automobilové výroby. Dosud to byly jen zahraniční značky, včetně auta z dílny tureckých společných podniků s firmami Renault či Fiat Chrysler.