Článek
Právě probíhající autosalon SEMA Show v Las Vegas je svátkem milovníků upravených aut a automobilka Toyota samozřejmě nemůže chybět. Sedm specialitek, které přivezla, ukazují, co její divize příslušenství zvládnou, ale i to, co by spousta fanoušků chtěla, ale pravděpodobně to nedostane.
Tím můžeme rovnou začít – je to Toyota GR Supra Sport Top, tedy verze s odnímatelným střešním panelem. Stejnou karoserii měla slavná oranžová supra čtvrté generace ve filmu Rychle a Zběsile, který až fanatickou oblibu tohoto auta pomohl nastartovat.
Není to zas taková novinka, vůz byl připravený už na loňský ročník tohoto autosalonu, který se ovšem kvůli covidu neuskutečnil. Až nyní ji tak automobilka ukazuje naživo a připomíná, že úprava nebyla jen o uříznutí střechy. Vůz také dostal výztuhy, aby byla zachována pevnost karoserie i bez střechy.
Toyota se ovšem na SEMA Show věnuje zejména terénním autům. Hvězdou je stroj s názvem Tacozilla, což ale není Godzilla pojídající tacos. Je to pick-up Toyota Tacoma s obytnou nástavbou místo korby.
Je odkazem na obytné toyoty ze 70. a 80. let minulého století a její nástavba je plně vybavená včetně ledničky, vařiče, dřezu i buňky se sprchou a toaletou. Zajímavostí je průlez mezi kabinou a kempovací nástavbou, což znamená, že nástavbu nevyměníte za korbu u své vlastní sériové tacomy.
Právě tato změna byla podle automobilky jednou z největších výzev – tacoma stojí na podvozkovém rámu a je tedy potřeba, aby se kabina a záď mohly vzájemně drobně pohybovat při zkrutu rámu v terénu. Na jízdu mimo asfalt je totiž toto auto orientováno primárně, všimněte si offroadových pneumatik, navijáku nebo ochranného plechu pod motorem.
Ostřejším strojem je Toyota TRD Desert Chase Tundra, připravená jako doprovodné vozidlo při offroadových závodech. Zde se změny soustředily kromě přídavného osvětlení zejména na podvozek.
Ten dostal speciálně navržené odpružení s výrazně delším zdvihem proti sériovému stavu. Je samozřejmě také odolnější, aby vůz dokázal jezdit rychle v poušti či jiném náročném terénu. Proto má i ona světla, zkrácené nárazníky nebo terénní pneumatiky. Na korbě jsou dvě rezervní kola, nádrže na vodu a palivo a vyprošťovací prkno.
Offroadovým cestovatelům se zalíbí koncept Tacoma Overlanding, která vznikla ve spolupráci s firmou Cruiser Outfitters s cílem, který popisuje její název – být co nejlepším strojem pro tzv. overlanding, tedy několikatýdenní cestování divočinou.
Střešní stan je samozřejmostí, stejně jako vyprošťovací náčiní, zvýšené sání nebo kanystry na vodu na zádi auta. V korbě našla místo polní kuchyně a místo sériových nárazníků tu jsou ocelové pevnostní, o které se auto může bez problému opřít bez strachu o poškození. Zesílené a zvýšené je i odpružení, tentokrát značky Old Man Emu od australské firmy ARB, která ostatně dodala i spoustu dalšího vybavení tohoto stroje.
Pro cestování divočinou vznikl i TRD Sport Trailer, terénní přívěs plný vybavení právě pro tuhle kratochvíli. Třebaže přívěsy do terénu jsou z hlediska prostupnosti či případné potřeby otočení se v těsném prostoru trochu kontroverzní, jsou taky docela oblíbené.
Tenhle vznikl z korby modelu Tacoma a podobně jako koncept Overlanding výše má všechno, co by člověk mohl při cestování divočinou potřebovat. Je tu stan, vařič, lednička, elektrocentrála, osvětlení, stříška a dokonce i nějaké stolní hry. Baterii nabíjí solární panel a k dispozici je i toaleta se závěsem, který vám vytvoří soukromí a jako bonus vypadá jako kadibudka v lese.
Posledním terénním modelem je nová Tundra s příslušenstvím z katalogu TRD. Proti ostatním kouskům na ní není mnoho speciálního – až na to, že na rozdíl od nich si ji budou moci zákazníci koupit a příslušenství si doobjednat.
Podstatný je zde kit zvýšení podvozku o 3 palce, tedy necelých 8 cm, který samozřejmě zlepšuje i nájezdové úhly. Vůz dostal i nášlapy, ochranu podvozku, prodloužení korby po otevření zadního čela, otočné boxy do korby či její skládací pevný kryt.
A konečně posledním strojem na stánku Toyoty je GR Supra Heritage Edition, která se ovšem představila už před dvěma lety. Je to červená supra s velkým křídlem na zádi, difuzorem vzadu a lízátkem u předního nárazníku.
Kromě vizuálních změn je největší úpravou nové turbodmychadlo od firmy Precision Turbo & Engine a úprava řídícího softwaru od firmy Mission Performance. Speciální je také sání a výfuk a výsledkem je výkon přes 500 koní.