Článek
Jaké je nejrychlejší auto na světě? To z půjčovny, nechal se kdysi slyšet Jeremy Clarkson. V tomto případě to ale nebude daleko od pravdy. Řeč je o speciální verzi Fordu Mustang, kterou společnost Shelby American upravila pro autopůjčovnu Hertz – a nikoho jiného.
Na tom by ještě nebylo nic zvláštního, kdyby ovšem tohle nebyl už pátý takový vůz v řadě a neměl výkon, že by stačil pěti běžným autům z půjčovny.
Stejně jako se jen párkrát v historii Mustangu objevuje označení Mach 1 a několik dalších, jen občas se hovoří o vozu s označením H. To ovšem znamená, že auto, na které se díváme, za pár let může být ceněným sběratelským kouskem. Tím spíš, když jich tentokrát vznikne jen pětadvacet.
Ten první, označený GT350-H, přišel v roce 1966, jen chvíli poté, co mustang prvně spatřil světlo světa. Program se tehdy jmenoval „Rent-a-Racer“, tedy „Půjč si závoďák“, a GT350-H tehdy byl opravdu schopný vůz. Dnes jsou ty, které přežily a dostaly se do soukromých rukou, mezi sběrateli ceněné.
Nejnovější přírůstek má označení GT500-H a ze zmíněných 25 kusů bude 19 tradičně černých a šest bílých - to kvůli 60. výročí, které firma slaví. Kromě nich vznikne také neznámé množství mustangů GT-H, které zůstanou u 456k pětilitru Coyote, dostanou ale upravené panely karoserie a výfuk.
Shelby Mustang GT500-H staví na Mustangu GT500, což znamená 5,2l osmiválec Predator pod kapotou. Nemá ovšem „jen“ 771 koní, nýbrž díky většímu kompresoru rovnou přes 900 koní. K tomu samozřejmě odolnější poloosy, výfukový systém od firmy Borla, karbonovou kapotu a kovaná 20″ kola, obutá do pneumatik pro vysokovýkonná auta.
Pochopitelně tahle auta nebudou na prodej, alespoň prozatím. Shelby bude s půjčovnou spolupracovat tři roky; zda pak bude možné notně ojeté GT500-H odkoupit, či nikoliv, je nejspíš brzy se ptát. Lze si je však půjčit, pochopitelně jen v USA. Denní půjčovné je 399 dolarů, tedy 9600 korun.