Hlavní obsah

Panasonic umožní připojit iPod k autorádiu

Novinky, Jan Čech
SEVILLA

V tuningu automobilů je nejoblíbenější úprava audiosouprav. Panasonic předvedl svou novou řadu, která zcela mění zatím souměrný design, navazuje na dobré technické řešení z minulých let a rozšiřuje se o další novinky, mezi jakými je i možnost připojení stále oblíbenějšího přehrávače iPod.

Článek

Jen pět redakcí, mezi něž jsme patřili i my, mělo tu čest se seznámit jako první s novinkami Car Audio 2006 firmy Panasonic. Letošní rok je ve znamení nového designu. Ten nahrazuje již zastaralý symetrický vzhled. Pro novou vizáž je typický oblouk, ale nelze jej zobecňovat pro všechny řady. Příchod modelové řady 2006 očekáváme na jaře a s ním by měly přijít i ceny.

Apple i do auta

Technické novinky jsou však pro všechny uživatele jistě zajímavější. Především je to jednoduchá možnost připojení mp3 přehrávače iPod. K rádiu se v zadní části připojí kabel s tradičním konektorem vyvedením do přihrádky. Ovládáním na přístrojové desce tak lze ovládat velké objemy písní umístěné na externím disku.

Modrý zub na rádiu

Kdo by nechtěl připojení k iPodu, může sáhnout po komunikaci handsfree s telefonem přes Bluetooth. Tím, že se obsadí slot pro iPod či Bluetooth, nemůže se instalovat žádné další zařízení. Právě v tomto má ovšem Panasonic velký náskok. Každé rádio lze totiž rozšířit o expanzní modul. Nejedná se o nic jiného, než vlastně o hub pro audiozařízení. K němu se následně dá připojit videovýstup na navigaci v přední části vozu, střešní DVD modul pro zadní sedadla a mnoho dalších přídavných zařízení.

Nová řada pro rok 2006 jinak technicky vychází z poslední generace autorádií. Přebírá veškeré funkce a rozšiřuje nabídku technologií i do slabších modelů. Pouze nejlevnější model CQ-C1123N nenabízí přehrávání formátu mp3. Zvýšily se výstupní výkony rádií a střední třítisícová řada nabízí vstup pro jakýkoli mp3 přehrávač přes klasický 3,5 jack na předním panelu.

Čtyři reproduktory = dobrý zvuk

Od modelu CQ-C3503 pak lze dostat již minulý rok SRS systém. Ten dokáže pomocí čtyř reproduktorů dostat do vozu takový hudební výkon, jaký jinde zvládnou pouze vícekanálové soustavy. Pomocí modulace frekvenčních charakteristik dokáže autorádio i přes čtyři výstupy vytvořit prostorový cirkulační vjem zvuku (Circle Suround II). Pracuje na jednoduchém principu - lidské ucho rozlišuje směr zvuku podle druhů frekvencí. Pokud je výstup upraven pomocí elektroniky, může se docílit prostorového vjemu.

Na stejné bázi pracuje SRS Focus, který ovšem virtuálně zvedá reproduktory do výšky. Systém Tru Bass navíc nepotřebuje žádný subwoofer. Pomocí znásobení a posunutí nejnižších frekvencí (kolem 22 Hz) lze docílit velmi dobrých basů.

Video již standardem

Zapomenout ale nesmíme ani na audio/video zábavu v automobilech. Vše, co bylo představeno minulý rok, platí i pro letošní. Jen s tím rozdílem, že ke stropnímu panelu a výsuvnému displeji do přístrojové desky přibyl i pevný barevný monitor, jenž lze instalovat místo tradičního audia na středovém tunelu. Displej s úhlopříčkou 6,5" má výborné zobrazovací parametry a jeho zatím jedinou nevýhodou je absence navigačního modulu. Náprava prý přijde velmi brzo.

Reproduktory s novou technologií

Posledním a nezanedbatelným příspěvkem do automobilových audiosystémů jsou reproduktory. Jejich nový design je pouze marginální výhoda. To novinka na poli materiálů má mnohem hodnotnější charakter. Reproduktorové kónusy jsou nyní vyráběny z hybridního aramidového materiálu s cíleně směrovanými vlákny. Díky tomu je rezonance reproduktoru mnohem menší a zvuk mnohem čistší. Pro ty, kteří novinku ne zcela chápou, prezentoval Panasonic jednoduchý příklad. Dva golfové míčky byly vyrobeny z původního a nového materiálu. Po jejich společném upuštění na podložku "starý" míček ještě několikrát poskočil, zatímco "nový" měl odskok jen minimální.

Novinky pro rok 2006 přijdou na trh během jara a nezbývá než doufat, že jejich cena nevyskočí o mnoho výše, než tomu bylo u současných modelů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám