Článek
Králi silnic se někdy nazývají kamiony, ovšem fanoušek amerických aut nemůže souhlasit. Králem silnic totiž byla prvně korunována verze Fordu Mustang GT500 upravená Carrollem Shelbym v roce 1968.
Sedmilitrový osmiválec tehdy na papíře dával 339 koní, ale ve skutečnosti jich byly přes čtyři stovky. Vyráběl se jen v roce 1968 a vzniklo 1053 fastbacků a 517 kabrioletů.
Až o téměř čtyřicet let později se označení King of the Road objevilo znovu, tentokrát na páté generaci mustangu v roce 2008. Pod kapotou byl 5,4l osmiválec s kompresorem, který dával 547 koní. Vyráběl se dva roky.
Nyní tu máme „krále silnic“ zpátky, a to rovnou k 60. výročí firmy Shelby American. 5,2l osmiválec pod kapotou je osazen 3,8l kompresorem a jeho výkon je přes 900 koní; úpravce přesné výkonové parametry zatím neuvádí.
Zveřejnil ale, co všechno změnil. Kromě obřího kompresoru to je větší škrticí klapka, lepší sání, nový mezichladič stlačeného vzduchu a nový výfukový systém.
Jinde vůz dostal nastavitelné přední a zadní odpružení, přepracované elektronicky řízené tlumiče MagneRide, nová kola a kapotu s výdechy, a také karbonové přední lízátko, zadní difuzor a odtrhovou hranu na křídle.
Na rozdíl od dřívějších inkarnací, tento král nebude výrobou limitován jen na modelový rok 2022, do kterého přichází. Jen v uvedeném roce však budou vznikat speciální výroční edice a vznikne jich 225 kusů. V dalších letech už to budou „normální“ GT500 KR.
Protože je Shelby American úpravce, majitelé sériového GT500 od Fordu si mohou nechat svůj vůz do specifikace KR upravit. Ovšem tato možnost je limitovaná na 60 aut a za každou přestavbu si bude firma účtovat 54 995 dolarů, tedy 1,23 milionu korun. Plná cena nového vozu začíná na 127 895 dolarech, tedy 2,87 milionu korun.
Protože oficiální dovoz do Evropy je velmi nepravděpodobný, musíme počítat s dovozem individuálním. To znamená, že zájemce v Česku by musel připočíst dopravu, clo a DPH, takže by se dostal na nejméně 3,85 milionu korun.