Hlavní obsah

Jak se zvyšuje výkon motoru přeprogramováním řídící jednotky

Novinky, Martin Žemlička

Zajeli jsme se podívat do Švédska na vývoj a odzkoušení softwaru pro přeprogramování řídící jednotky automobilu. Jak probíhá profesionální chiptuning jsme zjišťovali ve firmě BSR.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Testování na rototestu

Článek

Není žádným tajemstvím, že automobilky dodávají na trh technicky stejné motory, které jsou naladěny na odlišný výkon. Přeprogramováním řídící jednotky (ECU) můžete výkon jednoduše zvýšit. Zázraky nečekejte, ze 100 koní jich 200 neuděláte, ale takových 120 – 130 koní není obvykle problém. Obecně - výkon motoru lze bezpečně zvýšit o cca 10 – 20 procent; točivý moment stoupne o 20 – 40 procent. Zároveň klesne spotřeba paliva o zhruba 10 – 15 procent.

Na návštěvě ve švédské tuningové společnosti BSR jsme si ověřili, že pokud se má chiptuning dělat pořádně, není to nic jednoduchého. Nejprve je nutné přečíst data z originální řídící jednotky, což není snadné, protože výrobci automobilů se pochopitelně brání, aby je kdokoliv mohl číst a upravovat. I zkušenému hackerovi trvá týdny, než se „nabourá“ do řídící jednotky.

Poté následuje fáze úprav parametrů, které rozhodnou o celkovém výkonu (a spotřebě paliva) – upravuje se předstih, plnící tlak turbodmychadla atd., to vše v návaznosti na otáčkách, bohatosti směsi nebo teplotě nasávaného vzduchu. Příslušná data zabírají zhruba 0,5 – 2 MB. Po dokončení vývoje softwaru pro nový motor přichází na řadu testování – ať už na zkušebních silnicích, tak nejdříve na stolici s hydrodynamickými měniči (což je zařízení v ceně několika miliónů korun a ne každá firma zabývající se chiptuningem jej má).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Testování na rototestu

Samotné přeprogramování konkrétního vozu už je poměrně jednoduché – majitel si koupí „krabičku“ - PPC jednotku s příslušným softwarem, kterou následně připojí pomocí OBDII kabelu do diagnostické zástrčky. Nyní už jen stačí zapnout PPC jednotku a přehrát nový software (případně se vrátit k původním továrním hodnotám). Na PPC jednotce je nahráno VIN číslo (sériové číslo vozidla), takže přeprogramovat jde vždy pouze jedno konkrétní auto.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

PPC jednotka pro chiptuning

Například u dvoulitrového motoru TFSI koncernu Volkswagen (Škoda, Audi, VW a Seat) lze z motoru s výkonem 200 koní a 280 Nm dostat 248 k a 366 Nm. U oblíbeného 2.0 TDI (163 k / 320Nm) se výkon může zvednout na 171 nebo až 191 koní a 364 respektive 431 Nm.

Nevýhoda? Přijdete o záruku u nových automobilů

Důležité je vědět, že přeprogramováním řídící jednotky de facto přicházíte o záruku u nových vozidel. Přestože lze vrátit tovární hodnoty (například před návštěvou autorizovaného servisu), nikdo vám ale nezaručí, že automobilka nepřijde na to, že jednotka byla upravená.

Problém může nastat také u firem, které chiptuningu nerozumí – v lepším případě k požadovanému nárůstu výkonu nedojde, v horším případě vám nekvalitně provedené přeprogramování zničí motor. Opět tedy platí steré známé heslo „nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci“. Životnost motorů u dobře provedeného motoru je prakticky stejná jako v případě motoru s neupravenou řídící jednotkou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Testování softwarově vyladěných motorů.

V České republice najdete hned několik renomovaných společností, které prodávají úpravy jednotek. Kromě již zmíněného BSR je to především společnost Ur tuning, Sportmotor a další. Cena se obvykle pohybuje kolem 20 až 30 tisíc korun v závislosti na typu automobilu a míře zvýšení výkonu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Záběr z dílen švédské BSR.

Související témata:

Výběr článků

Načítám