Článek
S řevem jakoby závodního vysokootáčkového motoru kolem proletí šedá octavia. Okamžitě je jasné, že tohle nebude standardní sériové provedení. Výfuk je naladěn o dost hlasitěji než v původním provedení, nádherně zní v celém spektru otáček, nejlépe však vytočený a ve vysoké rychlosti. Jenže když si pak sednete za volant a jedete delší dobu, máte pocit, že vám z hlasitého ryku exploduje hlava, na denní použití by to nebylo úplně příjemné, avšak v případě tzv. safety caru to vůbec nevadí, ba naopak.
Šedá octavia, která letos na konci prázdnin pomáhala na závodech mistrovství Evropy tahačů (Czech Truck Prick 2014), vychází z provedení RS s benzínovým motorem (standardně 220 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou.
Kromě polepů a výše zmíněného sportovního výfuku, jenž zvýšil výkon o cca 10 koní, má auto sportovnější podvozek a jiná kola. Mají průměr 19 palců a jsou „vypůjčena” ze studie Škoda Rapid Sport. Pneumatiky Dunlop mají rozměr 225/35. Přestavba vozu probíhala ve studiu Benet Automotive Mladá Boleslav pod dozorem specialistů z Česany a zabrala přibližně 20 hodin.
Interiér sériový, ne tak tichý
Sedačky jsou sériové, stejně jako celý interiér. Už základní verze benzínové Octavie RS nabízí výbornou odezvu na sešlápnutí plynu, výbornou pružnost i gradaci výkonu až k hranici 7000 otáček. Zkrátka ideální sportovní auto pro normální každodenní život. Zkoušený safety car z mosteckého autodromu měl možná těch koní více než 230, hodně také udělal akustický hluk uvnitř i vně vozidla, který subjektivní vnímání rychlosti posunul ještě dál.
Výborné byly i reakce podvozku na ubrání plynu v zatáčce, kdy zadní náprava začala mírně vybočovat, celkově se auto chovalo velmi stabilně a předvídatelně. Což ostatně umí i sériová verze.
Pár zajímavostí k tzv. safety cars |
---|
Safety car se požívá ke zpomalení závodních vozů, když je na trati problém (nehoda, vylitý olej atd.), safety car se nesmí předjíždět. |
Safety car stojí při každém závodě (auta/motocykly) připravený na konci boxové uličky s posádkou na palubě tak, aby byli v případě potřeby schopni okamžitě vyrazit. |
Řidič safety caru na mezinárodních automobilových závodech musí mít podle řádů FIA platnou okruhovou licenci. U spolujezdce je to jedno – ten je na palubě proto, že obsluhuje majáky a vysílačku (spojení s věží – ředitelstvím závodu). |
Je zvykem, že každý závodní okruh nebo seriál závodů má svůj safety car. Ve F1 je to mercedes, v MotoGP potom BMW. V Československu před rokem 1989 to většinou byly vozy Tatra 613 Narex. |
Součástí výbavy „záchranářské” octavie je i maják homologovaný pro německý seriál DTM. Vyrábí se v USA a jeho cena činí zhruba 25 tisíc korun. Během jízd ve vyšších rychlostech maják dost výrazně hučí, nejde o zrovna příjemný zvuk. Ale u auta, které vyjíždí k nehodám na závodním okruhu, je to vlastně jedno. Kvůli majáku mimochodem nelze otevřít střešní okno.
Není bez zajímavosti, že mostecký autodrom využíval Octavii RS první generace, která na okruh přijela s nula ujetými kilometry a za léta provozu jich přidala 32 tisíc, tj. 8000 odkroužených kol. Měnily se prý jen spotřební věci a zdejší „ereso” se jednou opravovalo po drobné kolizi, jinak auto sloužilo bez úhony. Od nového roku by měla navázat na tradici a sloužit coby bezpečnostní auto na okruhu v Mostě Octavia RS III.