Článek
Alpina nabízí upravená auta s plnou garancí BMW od roku 1964, od roku 1978 mají tyto vozy vlastní VIN kód a od roku 1995 se vyrábějí na linkách BMW. Nejde tedy o garážovou tuningovou firmu, ale o profesionální sladění celého auta. Mezi největší trhy Alpiny patří Německo a Velká Británie. Mezi velké trhy patří také USA (vloni 460 ks) a Japonsko (200 ks).
Základem je třílitrový celohliníkový šestiválec se dvěma turbodmychadly. Výkon ve verzi D5 činí 350 k (257 kW), což je o pár desítek koní více než v originálním 535d (313 k / 230 kW). Větší je i točivý moment (o 70 Nm), nyní se na zadní kola přenáší 700 Nm a v pružném zrychlení je to znát.
Zrychlit z 60 km/h na 100 km/h zvládne D5 za 6,4 s (na sedmý rychlostní stupeň), což je o 1,6 s rychleji. Zrychlení z nuly na stovku je lepší o 0,4 s, u D5 je to 5,2 s. Spotřeba je u D5 10,3 l, zatímco u 535d je to 9,4 l. Motor má více chuti po otáčkách, lépe zrychluje, rozdíl 400 tisíc korun oproti 535d ale ocení pouze nároční řidiči, ostatním bude stačit základní naftový šestiválec.
Mírným zklamáním je zvuk výfuku, který moc emocí nepřináší. Ten se sice u naftových motorů hůře ladí, u Alpiny by ale řidič čekal něco lepšího - notabene když propagační materiály k tomuto modelu slibují „chraplavý zvuk výfuku“.
Co se povedlo, jsou nové pneumatiky Michelin Pilot SuperSport (255/35 a 285/30 vzadu), které nejsou typu run-flat (dojezdové), nabízejí tedy vyšší komfort. Při jízdě bylo však odfiltrování větších nerovností ne zcela ideální, což je u dvacetipalcových kol celkem pochopitelné.
Nový je i model B6 BiTurbo
Upravená Alpina vychází z BMW 650i, základem je tedy dvakrát přeplňovaný osmiválec se zdvihovým objemem 4395 ccm. Ve standardním 650i dosahuje 407 koní při 6400 otáčkách a na zadní kola se přenáší rovných 600 Nm.
Motor prošel nemalými úpravami: nový je chladicí systém, písty a tlak dvou turbodmychadel s plnícím tlakem 1 bar. Kompresní poměr nyní činí 9,2:1 (u originálního motoru je to 10,0:1). Výsledkem je 533 koní a 700 Nm točivého momentu. Původní 650i sprintovala na stovku za 4,9 s a rychlost jí utnul elektronický omezovač při 250 km/h. U Alpiny B6 se povedlo zkrátit čas pro zrychlení z nuly na 100 km/h na 4,4 vteřiny, maximální rychlost je nyní 320 km/h.
Motor je standardně spojen s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Kombinovaná spotřeba je stejná jako u originálního motoru – 10,5 litru na sto kilometrů.
Změny se pochopitelně odehrály i na vnějšku vozu s tradiční modrou metalízou – jiný je přední nárazník (nechybí na něm obvyklé označení ALPINA), vzadu je malým spoilerem decentně zvýrazněna odtrhová hrana. Výfukový systém dodal Akrapovič – je lehčí a hlučnější než u výchozího modelu. Standardem jsou dvacetipalcová litá kola se speciálním designem, která jsou obuta do pneumatik Michelin Pilot Super Sport.
Uvnitř můžete mít na přání pravé dřevo nebo speciální kůži. Interiér je možné ladit do tradiční bílo-modré barvy. Cena pro Českou republiku začíná na částce 3 115 800 korun.