Článek
Někdy se s tím setkal asi každý motorista. Přijde k autu, otočí klíčkem v zapalování a startér v lepším případě párkrát škytne, v horším se vůbec nerozsvítí kontrolky. Na vině je vybitá nebo nedostatečně nabitá baterie, která v současných velmi tuhých mrazech dostává pořádně zabrat.
U starších automobilů bez katalyzátoru či přímého vstřikování paliva do válců lze motor přinutit k činnosti roztažením (připojením za pojízdné auto na laně) či prostým roztlačením. Při roztlačení je nutné otočit klíčkem v zapalování (do polohy při které svítí kontrolky), vyřadit na neutrál a když auto nabere rychlost, zařadit druhý či třetí rychlostní stupeň a citlivě pustit spojku. Je nutné si uvědomit, že při roztlačování nefunguje posilovač řízení a omezena je i funkčnost brzd – do té doby, než motor naskočí. U moderních aut je ale jediným způsobem, jak oživit auto, použití startovacích kabelů.
Kvalitní kabely: lepší je si připlatit
Kvalitní startovací kabely stojí kolem tisíce korun a obecně platí, že čím větší průměr kabelu, tím lépe. Průměr drátů musí být napsán na obalu (levnější výrobky mohou mít tlustou izolaci a pod ní tenké dráty). Neznačkové startovací kabely se dají sehnat za 200 až 300 korun, vzhledem k nižší kvalitě je ale lepší se jim vyhnout.
Přesný postup zapojení akumulátorů je uveden v palubní literatuře případně na obalu startovacích kabelů. Nejde o nic složitého - tedy pokud máte kvalitní startovací kabely a druhé funkční auto (obecně se hodí co největší výkon, tříválcové HTP bude jen obtížně dodávat energii pro vybité auto s osmiválcovým motorem). Jinými slovy, kapacita pomocného akumulátoru nesmí být výrazně menší než kapacita vybité baterie.
Auta se nesmí dotýkat
Důležité je vědět, že se obě auta nesmí vzájemně dotýkat, není dobré se naklánět nad akumulátor (může hrozit poleptání kyselinou) a nesmí se manipulovat s ohněm (cigareta apod.) v blízkosti automobilů. Nejprve připojte červený kabel na kladný pól (+) vybité baterie, druhý konec na kladný pól nabité baterie. Poté černý kabel připojte na záporný pól (-) nabité baterie a druhý konec na libovolnou kovovou část v motorovém prostoru (kostřící bod), tedy nikoliv přímo na baterii (mohlo by dojít k jiskření a v extrémním případě k výbuchu akumulátoru). Kostřící bod s označením mínus (-) najdete u mnoha aut poblíž baterie.
Poté nastartujte automobil se zdravou baterií a následně zkuste nastartovat auto s vybitou baterkou. Nemusí se to podařit na první pokus, v tom případě opakujte nastartování zhruba za 30 vteřin. Při hodně vybité baterii je nutné nechat spojené kabely déle, klidně patnáct minut. Pokud se to nepovede ani po této době, je nutné nechat baterii dobít v servisu nebo koupit novou.
Pokud se povede nastartovat auto pomocí kabelů, hned vypněte motor u auta se zdravou baterií, „problémové“ auto nechte nastartované – ideální je s ním ujet trasu delší než 20 kilometrů, aby se baterie alespoň trochu dobila. Nejlepší je ale nechat baterii zkontrolovat v servisu.
Postup při odpojování startovacích kabelů je přesně opačný než při jejich zapojování.
Zamrzlá nafta |
---|
Automobilům s dieselovými motory se ve velmi mrazivých podmínkách může ucpat přívod paliva kvůli usazeným uhlovodíkům obsažených v naftě. Stát se to může, a to i přesto, že v zimním období se nafta na základě státní normy prodává s filtrovatelností do mínus 20 stupňů Celsia. Pokud se to přesto stane, dolijte do nádrže speciální aditivum (k dostání na každé čerpací stanici). V nouzi pomůže jeden až dva litry obyčejného benzínu, kterým naftu v nádrži zředíte. Tento postup nicméně doporučujeme jen jako nouzový, jelikož by benzín mohl poškodit některé části vznětového motoru. |