Hlavní obsah

Tržby Škody Auto za rok 2020 klesly o téměř 14 procent

Rok 2020 pro Škodu Auto znamenal sedmý rok v řadě, kdy dodala zákazníkům více než milion aut. Přesto je kvůli pandemii znát výrazný pokles. Automobilka také plánuje levnější verze svých aut, investice 2,5 miliardy eur (65,5 miliardy korun) v nejbližších letech a očkování vlastních zaměstnanců, které začne u dělníků na výrobních linkách.

Foto: Škoda

Škoda (Ilustrační foto)

Článek

Výroční tisková konference Škody Auto odhalila, že i přes pandemii koronaviru dokázala firma v roce 2020 dodat zákazníkům víc než milion aut – přesně 1 004 800 kusů. Oproti roku 2019 to přesto je významný pokles – o 19,1 % z hodnoty 1,243 milionu kusů.

Počty dodaných aut nicméně neklesaly všude. Jedinou výjimkou bylo Rusko, kde počet rostl o 6,8 % na 99 600 vozů. Čína, největší trh značky, klesla o 38,7 % na 173 tisíc vozů, Indie o 27,9 % na 10 900 aut, ve východní Evropě byl pokles o 20,8 % na 39 800 aut, ve střední Evropě o 15,7 % na 181 900 aut a v západní Evropě o 16,5 % na 434 500 aut. Tržní podíl značky v Evropě se nicméně zvýšil – o 0,5 % na 5,4 %.

Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům v loňském roce o 11,6 % na 83 200 aut. V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozidel, což představuje meziroční pokles o 15,4 %.

Co letos chystá koncern Volkswagen? Elektromobily, ale i modernizaci spalovací nabídky

AutoMoto

Celosvětově nejprodávanějším modelem byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257 400, což je meziroční pokles o 29,2 %. Na druhém a třetím místě se umístila SUV Karoq (137 200 kusů, pokles o 10,1 %) a Kodiaq (131 600 kusů, pokles o 23,4 %). Tyto dva modely letos čeká modernizace.

Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky klesly o 39 % na 105 500 vozů. Je však nutno poznamenat, že do toho silně zasáhl končící výrobní cyklus – letos se představí nová generace. Vzrostly naopak dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 % na 63 200 vozů, respektive o 99 % na 128 500 vozů, ovšem u těch je zase třeba říci, že se představily v roce 2019, a tedy jejich výroba neběžela celý onen rok.

Americký závodník Ken Block si pořídil fabii. Je z ní nadšený

AutoMoto

Tržby automobilky klesly o 13,8 % na 17,1 milionu eur (447,9 milionu korun), provozní zisk klesl o 54,5 % na 756 milionů eur (19,8 miliardy korun) a zisk po zdanění o 58,8 % na 529 milionů eur (13,9 miliardy korun). Rentabilita tržeb se snížila zhruba na polovinu z 8,4 na 4,4 procenta. Finančně ztrátový byl za loňský rok jediný kvartál, a to druhý.

Automobilka během loňského roku ale zaznamenala také řadu úspěchů. Podařilo se dosáhnout CO2 neutrality u závodu ve Vrchlabí a také vytvořit rezervy na pokuty za neplnění flotilových emisních limitů ze strany EU.

„Naše striktní řízení nákladů a finančních toků se v uplynulém finančním roce vyplatilo. Krátkodobě zavedená opatření rychle zafungovala, oproti předchozímu roku jsme naše fixní náklady snížili o více než 550 milionů eur (14,4 miliardy korun). Díky tomu se nám i navzdory nepříznivému podnikatelskému prostředí podařilo dosáhnout solidního provozního výsledku a pozitivního čistého peněžního toku,” řekl Klaus-Dieter Schürmann, člen představenstva Škodovky pro finance.

Škoda představuje Kushaq, indický crossover má silnější klakson a nevadí mu kaluže

AutoMoto

V loňském roce Škoda Auto investovala do svého dlouhodobého majetku 850 milionů eur (22,3 miliardy korun), jde o pokles o 36 % oproti roku 2019, kdy byly investice rekordní a dosáhly 1,3 miliardy eur (34 miliard korun).

Celkem 380 milionů eur (10 miliard korun) investovala Škoda do svých českých závodů, například do rozvoje výroby, ale také do výroby baterií pro nové elektromobily. V Kvasinách společnost investovala mimo jiné do automatizace výroby, v Mladé Boleslavi především do elektromobility, a to i v souvislosti s příchodem nového plně elektrického SUV Enyaq iV.

Kupé ze Škody Enyaq natočili na hradecké dálnici

AutoMoto

Z celkového objemu investic šlo 200 milionů eur (5,3 miliardy korun) na projekty v Indii. Na výzkum a vývoj vynaložila v loňském roce Škoda Auto 712 milionů eur (18,7 miliardy korun), o 27 % méně než o rok předtím.

V příštích pěti letech plánuje investovat zhruba 2,5 miliardy eur (65,5 miliardy korun). Přibližně 1,4 miliardy eur (36,7 miliardy korun) chce dát do dalšího rozšiřování elektromobility, 650 milionů eur (17 miliard korun) vloží do digitalizace, 350 milionů eur (9 miliard korun) má jít na investice do závodů a výrobních zařízení.

Je prodloužená a jmenuje se Pro. Číňané mají vlastní Škodu Octavia

AutoMoto

Automobilka letos uvede čtvrtou generaci fabie, představí elektrický model Enyaq ve verzi kupé a chystá modernizované modely Kodiaq a Karoq. Do Číny přijde nová Octavia Pro, v Indii již firma představila lokální model Kushaq.

„S odpovědností za regiony Ruska a Severní Afriky jsme vedle Indie od koncernu Volkswagen převzali další úkoly. Příští generaci modelu Superb budeme vyvíjet společně s modelem VW Passat v Mladé Boleslavi, vyrábět se budou od roku 2023 v koncernovém závodě Bratislava. Díky tomu se v našem závodě v Kvasinách uvolní kapacity pro více než 150 tisíc vozů značky Škoda. Tyto kapacity využijeme na zvýšení výroby našich oblíbených modelů SUV a následníka modelu Fabia Combi,” zopakoval starší rozhodnutí předseda představenstva Thomas Schäfer.

Výrobní kapacita modelu Enyaq má letos dosáhnout 350 vozů denně, ovšem kolik aut se vyrobí za celý rok, nechtěli zástupci automobilky konkretizovat s odkazem na nedostatek nejen u čipů, ale také u baterií.

Za volantem nové Škody Fabia

Testy

Do roku 2021 automobilka předpovídá zlepšení situace, ovšem pandemie bude podle ní stále hrát významnou roli. Škodovka má vlastní očkovací centra pro své zaměstnance v Česku; nyní čeká na vakcíny. Podle odborového předáka Jaroslava Povšíka budou očkováni nejdříve dělníci na výrobních linkách, protože ti jsou pro chod automobilky nejdůležitější.

Chce také představit dlouhodobou strategii, jejímž cílem má být 50 % prodaných škodovek na elektřinu. Datum konce výroby či vývoje spalovacích motorů nicméně oznámeno nebylo – podle předsedy představenstva Thomase Schäfera nyní není čas na to, aby se zastavil vývoj spalovacích motorů. Pořádně se podle něj neví, co bude po roce 2030, každý region se vyvíjí jinak.

Automobilka také podle něj potřebuje menší elektromobil, než je enyaq – ten je aktuálně prioritou a měl by se objevit do roku 2025. Výhledově bude třeba vyvinout i elektrické auto, které nahradí octavii.

Související články

Výběr článků

Načítám