Článek
Chrysler Crossfire - dvoumístné nízké sportovní kupé kombinuje americký design s německým inženýrstvím, ještě výstižněji řečeno s německou technikou, kterou přebírá od další značky koncernu DaimlerChrysler, tedy od firmy Mercedes-Benz.
Sportovní kupé Chrysler Crossfire
Ten mj. vybavil vůz s poháněnou zadní nápravou nejen převodovkami (manuální šestistupňovou či pětistupňovou automatikou), ale i agregátem, kterým je vidlicový šestiválec 3,2 l o výkonu 160 kW. Převážně se jedná o prvky z modelu M-B SLK.
S německým prostředím toto auto spojuje rovněž to, že se bude výhradně vyrábět ve známé německé karosárně Karmann. Jednat se bude o roční produkci v počtu 20 000 kusů. Odtud se budou vypravovat na trhy celého světa včetně amerického.
Kromě skvostného designu si autoři pohráli s interiéru tohoto čtyřmetrového auta, kde z hlediska využití kontrastu nešetřili výraznou kombinací - oranžovou a černou. Ta zdobí jak palubní desku, tak třeba působivá a zároveň praktická anatomická sedadla v kůži. Efektně působí budíky s černým podbarvením a bílými stupnicemi zasazené do chromovaných rámečků. Zárukou dravé a zároveň bezpečné jízdy má být propracovaný podvozek se sportovním zavěšením. Jednou z technických lahůdek je, že při překročení rychlosti 80 km/h se ke zlepšení přítlaku zádě samočinně vysune miniaturní spojler pod zadním oknem.
Supersportovní Mazda RX-8
Odbornou i laickou veřejnost zaujala už ve zrodu studií. Stala se totiž zajímavou nejen svým agresivním vzhledem a dvěma páry proti sobě se otevírajících dveří, ale též zvolenou pohonnou jednotkou. Tou je nová generace dvourotorového rotačního motoru Renesis (Rotary Engine GENESIS). Jinak je to doklad o tom, že Mazda ustavičně rozvíjí Wankelův motor a také jako jediná automobilka na světě ho v modifikovaném provedení vyrábí.
Na evropský trh se bude dodávat tento agregát ve dvou verzích. O výkonu 141 kW a točivém momentu 220 Nm v modelu s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou a 177 kW (211 Nm) v modelu s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Aby vůz "ustál" vysoké nároky této mechaniky, je vybaven podvozkem s dynamickým stabilizačním systémem.
To, co však na Mazdě RX-8 uchvátí okamžitě, je vzhled vozu. Příď doslova vyzývá k souboji. Interiér dostal stylizací skvělé sportovní ladění, umocněné rovněž atraktivními barevnými kombinacemi čalounění a použitých prvků. Palubní desce vévodí trojice budíků v chromovaných obroučkách dobře zastíněná před nežádoucími odrazy hlubokou kapličkou. Klasický rychloměr chybí a nahrazuje ho digitální displej umístěný ve středním z přístrojů - na pravé straně analogového otáčkoměru. Nic nebylo ponecháno náhodě ani z hlediska bezpečnosti. Svědčí o tom možnost mít ve voze nejen šestici airbagů, ale i konstrukce odlehčené kapoty, která má více chránit při případném nárazu chodce.
Dvoumístný Nissan 350Z
Nissan 350Z jde ve šlépějích legendárního Datsunu 240Z. Pro vysvětlení: Nissan vstoupil na zahraniční trhy po druhé světové válce - to ještě se značkou Datsun, kterou nesla tato vozidla až do začátku 80. let minulého století.
Nejnovější model vzbudil i v Evropě takový zájem, že bylo rozhodnuto, aby se prodával i na starém kontinentu. Stane se tak od letošního listopadu. Nissan 350Z na sebe ihned upozorní mohutnou a dynamickou karosérií posazenou na platformě s dlouhým rozvorem a širokým rozchodem. Vzhledově se vůz blíží klasickým sportovním "gétéčkům". Má výrazně klenutou boční siluetu, dlouhou plochou příď a splývavou záď. To samo o sobě už naznačuje výtečnou aerodynamickou stabilitu ve velmi vysokých rychlostech. Dojem zesilují široká 20palcová kola, nízký podvozek a minimální převisy karosérie.
Uvnitř zaujme dvojice anatomických sedaček. Originálním příspěvkem k řešení palubní desky je kaplička s přístroji, která se vyklání nahoru a dolů podle pohybu volantu. Řidič tak i po seřízení volantu má provozní hodnoty stále jako na dlani. Vůz se bude pyšnit také velice dobrou výbavou, neboť už v základním provedení by měl mít mj. xenonové světlomety, měnič na šest CD, elektronický stabilizační systém (ESP) a šestici airbagů. V bohatější verzi budou i elektricky seřiditelné a vyhřívané kožené sedačky a stereosystém firmy Bose. Pod kapotou se nachází vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu 3,5 l a výkonu 211 kW. Nissanu 350Z propůjčuje výborné zrychlení - z klidu na stovku za pouhých 5,8 s.
Typ | Chrysler Crossfire | Nissan 350Z | Mazda RX-8 |
Délka x šířka x výška (mm) | 4059x1750x1288 | 4308x1816x1318 | 4435x1770x1340 |
Rozvor (mm) | 2400 | 2649 | 2700 |
Objem zavazadl. prostoru (l) | 215 | 235 | 290 |
Motor | zážehový šestiválec SOHC | zážehový šestiválec | zážehový Wankel |
Zdvihový objem (cm3 ) | 3199 | 3498 | 2x654 |
Max. výkon (kW) | 160 | 211 | 177 |
Max. točivý moment (Nm) | 310 | 371 | 211 |
Převodovka | 6stupňová manuální | 6stupňová manuální | 6stupňová manuální |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 7,3 | 5,8 | 6,5 |
Max. rychlost (km/h) | 227 | 250 | 240 |
Cena (Kč) | zatím neuvedena | 1 100 000 | 1 259 900 |