Hlavní obsah

Trojlístek parádních kupé

Novinky, Jaroslav Šimek
BRNO

Publikum letošního Autosalonu v Brně bylo doslova uneseno trojlístkem atraktivních kupé - Chryslerem Crossfire, Mazdou RX-8 a Nissanem 350Z

Foto: Magda Doležalová

ZŠ Husova

Článek

Chrysler Crossfire - dvoumístné nízké sportovní kupé kombinuje americký design s německým inženýrstvím, ještě výstižněji řečeno s německou technikou, kterou přebírá od další značky koncernu DaimlerChrysler, tedy od firmy Mercedes-Benz.

Sportovní kupé Chrysler Crossfire

Ten mj. vybavil vůz s poháněnou zadní nápravou nejen převodovkami (manuální šestistupňovou či pětistupňovou automatikou), ale i agregátem, kterým je vidlicový šestiválec 3,2 l o výkonu 160 kW. Převážně se jedná o prvky z modelu M-B SLK.

S německým prostředím toto auto spojuje rovněž to, že se bude výhradně vyrábět ve známé německé karosárně Karmann. Jednat se bude o roční produkci v počtu 20 000 kusů. Odtud se budou vypravovat na trhy celého světa včetně amerického.

Kromě skvostného designu si autoři pohráli s interiéru tohoto čtyřmetrového auta, kde z hlediska využití kontrastu nešetřili výraznou kombinací - oranžovou a černou. Ta zdobí jak palubní desku, tak třeba působivá a zároveň praktická anatomická sedadla v kůži. Efektně působí budíky s černým podbarvením a bílými stupnicemi zasazené do chromovaných rámečků. Zárukou dravé a zároveň bezpečné jízdy má být propracovaný podvozek se sportovním zavěšením. Jednou z technických lahůdek je, že při překročení rychlosti 80 km/h se ke zlepšení přítlaku zádě samočinně vysune miniaturní spojler pod zadním oknem.

Supersportovní Mazda RX-8

Odbornou i laickou veřejnost zaujala už ve zrodu studií. Stala se totiž zajímavou nejen svým agresivním vzhledem a dvěma páry proti sobě se otevírajících dveří, ale též zvolenou pohonnou jednotkou. Tou je nová generace dvourotorového rotačního motoru Renesis (Rotary Engine GENESIS). Jinak je to doklad o tom, že Mazda ustavičně rozvíjí Wankelův motor a také jako jediná automobilka na světě ho v modifikovaném provedení vyrábí.

Na evropský trh se bude dodávat tento agregát ve dvou verzích. O výkonu 141 kW a točivém momentu 220 Nm v modelu s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou a 177 kW (211 Nm) v modelu s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Aby vůz "ustál" vysoké nároky této mechaniky, je vybaven podvozkem s dynamickým stabilizačním systémem.

To, co však na Mazdě RX-8 uchvátí okamžitě, je vzhled vozu. Příď doslova vyzývá k souboji. Interiér dostal stylizací skvělé sportovní ladění, umocněné rovněž atraktivními barevnými kombinacemi čalounění a použitých prvků. Palubní desce vévodí trojice budíků v chromovaných obroučkách dobře zastíněná před nežádoucími odrazy hlubokou kapličkou. Klasický rychloměr chybí a nahrazuje ho digitální displej umístěný ve středním z přístrojů - na pravé straně analogového otáčkoměru. Nic nebylo ponecháno náhodě ani z hlediska bezpečnosti. Svědčí o tom možnost mít ve voze nejen šestici airbagů, ale i konstrukce odlehčené kapoty, která má více chránit při případném nárazu chodce.

Dvoumístný Nissan 350Z

Nissan 350Z jde ve šlépějích legendárního Datsunu 240Z. Pro vysvětlení: Nissan vstoupil na zahraniční trhy po druhé světové válce - to ještě se značkou Datsun, kterou nesla tato vozidla až do začátku 80. let minulého století.

Nejnovější model vzbudil i v Evropě takový zájem, že bylo rozhodnuto, aby se prodával i na starém kontinentu. Stane se tak od letošního listopadu. Nissan 350Z na sebe ihned upozorní mohutnou a dynamickou karosérií posazenou na platformě s dlouhým rozvorem a širokým rozchodem. Vzhledově se vůz blíží klasickým sportovním "gétéčkům". Má výrazně klenutou boční siluetu, dlouhou plochou příď a splývavou záď. To samo o sobě už naznačuje výtečnou aerodynamickou stabilitu ve velmi vysokých rychlostech. Dojem zesilují široká 20palcová kola, nízký podvozek a minimální převisy karosérie.

Uvnitř zaujme dvojice anatomických sedaček. Originálním příspěvkem k řešení palubní desky je kaplička s přístroji, která se vyklání nahoru a dolů podle pohybu volantu. Řidič tak i po seřízení volantu má provozní hodnoty stále jako na dlani. Vůz se bude pyšnit také velice dobrou výbavou, neboť už v základním provedení by měl mít mj. xenonové světlomety, měnič na šest CD, elektronický stabilizační systém (ESP) a šestici airbagů. V bohatější verzi budou i elektricky seřiditelné a vyhřívané kožené sedačky a stereosystém firmy Bose. Pod kapotou se nachází vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu 3,5 l a výkonu 211 kW. Nissanu 350Z propůjčuje výborné zrychlení - z klidu na stovku za pouhých 5,8 s.

TypChrysler CrossfireNissan 350ZMazda RX-8
Délka x šířka x výška (mm)4059x1750x12884308x1816x13184435x1770x1340
Rozvor (mm)240026492700
Objem zavazadl. prostoru (l)215235290
Motorzážehový šestiválec SOHCzážehový šestiváleczážehový Wankel
Zdvihový objem (cm3 )319934982x654
Max. výkon (kW)160211177
Max. točivý moment (Nm)310371211
Převodovka6stupňová manuální6stupňová manuální6stupňová manuální
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,35,86,5
Max. rychlost (km/h)227250240
Cena (Kč)zatím neuvedena1 100 0001 259 900
Související témata:

Výběr článků

Načítám