Článek
Testy společnosti Euro NCAP jsou jedním z hlavních ukazatelů odolnosti a bezpečnosti nových modelů a automobilky to dobře vědí. V minulosti se stávalo, že vozidlo v těchto zkouškách propadlo, což rozhodně nepomáhá prodejům. Dnes ale značnou část hodnocení dělá bezpečnost aktivní, tedy elektronické hlídače a jízdní asistenty, a tak získat méně než tři hvězdičky je na pováženou.
Děsivý pohled: Čínský pick-up získal 0 hvězdiček v nárazovém testu
To se ovšem netýká naposledy testovaných modelů, kterými jsou Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 a Tucson a Toyota Yaris Cross. Všechna tato auta totiž dosáhla na pět hvězdiček, tedy metu nejvyšší. Hned pod nimi, se ziskem čtyř hvězd, skončil nový malý crossover Hyundai Bayon. Zajímavostí je, že hned dva z „pětihvězdičkových“ modelů jezdí na elektřinu.
Začněme elektrickým SUV-kupé Ford Mustang Mach-E. Novinka, která názvem vychází z legendárního muscle caru Ford Mustang, je podstatně lepší než onen muscle car – ten s pětilitrovým osmiválcem dostal hodnocení jen tří hvězd.
Za volantem Fordu Mustang Mach-E: Parádní elektrické svezení
Elektrické SUV s ním ale má společné opravdu jen jméno a pár designových prvků. Auto získalo pět hvězd a např. při testu ochrany řidiče a spolujezdce získal vůz 92% úspěšnost, při testu ochrany dětí pak 86 %.
Druhým testovaným elektromobilem byla novinka z dílny jihokorejské automobilky Hyundai, konkrétně crossover Ioniq 5. I on si přitom v kategorii pětidveřových SUV nevedl vůbec špatně.
Hyundai Ioniq 5 naživo: Obří hatchback s obývákem uvnitř
Například v testu jízdních bezpečnostních asistentů získal vůz 88 % bodů, kdy prakticky u každé kategorie ztratil v hodnocení maximálně půl bodu. Děti auto ochrání na 88 %. Při kolizi s chodcem Ioniq 5 dosáhl výsledku 63 procent, což i tak stačilo na zisk pěti hvězd.
Velká SUV si tradičně v testech Euro NCAP vedou velice dobře, což výsledky potvrdil i naposledy testovaný Hyundai Tucson, vůz, který od svého představení poutá pozornost hlavně díky netradičnímu vzhledu. Už teď je ale jasné, že auto není jen pohledné, ale i bezpečné. Skvělých výsledků dosáhlo v ochraně pasažérů, kdy dosáhlo na 86 % bodů, u dětí pak 87 procent. Vůz tedy získal pět hvězd.
ID.3 prošel nárazovým zkouškami, symbol elektrické éry Volkswagenu má pět hvězd
Pouze čtyři hvězdičky pak v testech získal poslední testovaný Hyundai Bayon. Euro NCAP píše, že si vedl skvěle například v testech nárazů a v případě malého crossoveru je takový výsledek působivý.
Nově vzniklý crossover Toyota Yaris Cross, který vychází z platformy klasického yarisu, prošel testováním jak v Evropě, tak i v Austrálii, kde se na jeho bezpečnost zaměřila sesterská firma ANCAP. A na obou kontinentech se ukázalo, že Yaris Cross je velice bezpečné auto, protože rovněž získalo pět hvězdiček.
První jízda v Toyotě Yaris Cross: Větší a dospělejší
Ze všech naposledy testovaných modelů dosáhl japonský crossover nejvyrovnanějších výsledků. Dospělé pasažéry chrání na 86 %, děti na 84 procent a chodce na 78 procent. Vůz pak nezaostal ani v rámci funkčnosti jízdních asistentů, kde dosáhl výsledku 81 procent.