Hlavní obsah

Třetina Čechů plánuje pořízení hybridu nebo elektromobilu, říká průzkum

Podle ankety mezi osmi stovkami českých motoristů je ideálním elektromobilem kombi nižší střední třídy a při třicetiminutovém nabíjení chtějí lidé doplnit energii na dojezd 200 kilometrů. Překážkou je hlavně vysoká pořizovací cena.

Foto: Hyundai

Ilustrační foto (Hyundai Ioniq 5)

Článek

Přibližně 33 % Čechů si plánuje pořídit vůz na hybridní nebo čistě elektrický pohon. Čtyři pětiny z nich by si takový vůz koupily a 21 % by si jej pronajalo. V současnosti takový vůz mají asi čtyři procenta lidí. Většina by volila hybridní nebo mild hybridní pohon, po čistém elektromobilu by sáhlo deset procent lidí. Vyplývá to z průzkumu Generali České pojišťovny mezi více než 800 českých motoristů.

Od pořízení elektromobilu odrazuje Čechy hlavně jeho vysoká pořizovací cena (54 %), doba dobíjení baterie (38 %) nebo obavy z nadměrného úbytku její kapacity během používání (31 %). Ideální elektromobil by podle nich měl stát do 300 tisíc korun a měl by ujet nejméně 350 km na jedno nabití. Životnost baterie pohánějící vůz by měla být podle domácích motoristů alespoň osm až deset let.

Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí

AutoMoto

S vlastnictvím elektromobilů vyvstávají také otázky v podobě nákladů spojených nejen s jejich pořízením, ale hlavně s jejich provozem nebo s cenou oprav v případě nehody. S celkově vyššími provozními náklady proti autům se spalovacími motory počítají tři čtvrtiny dotázaných, stejně tak s dražším servisem (80 %).

S nákladnějšími opravami po nehodách je smířeno 85 % dotazovaných. Zhruba dvě třetiny Čechů mají obavy z nedostatku dobíjecích stanic. V případě nehody se obávají hrozby požárů.

Za volantem Škody Enyaq iV: Výborný po všech stránkách

Testy

Čtyři pětiny Čechů považují elektromobily za ekologické. Největší smysl jim v tomto ohledu dávají hlavně díky snížení emisí v ulicích města (62 %) a snížení hluku (20 %). Za neekologické Češi považují auta na elektrický pohon kvůli likvidaci použitých baterií (72 %), způsobu těžby a zpracování drahých kovů pro výrobu baterií (66 %) a 60 % respondentů se domnívá, že se problém s emisemi od výfuků aut přesunuje do elektráren.

Česko stále významně zaostává v počtu nově registrovaných elektromobilů a hybridů, vyplývá ze studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales zveřejněné v půli srpna. Zatímco v západní Evropě, USA, Číně a Japonsku je podíl těchto vozů na prodejích nových aut 18 %, v Česku je to okolo 11 %.

Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko

AutoMoto

V Česku se v letošním prvním pololetí prodalo přes 1200 elektrických aut, což je jedno auto ze sta. „V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura,” uvedl expert PwC na autoprůmysl Pavel Štefek.

Související články

Výběr článků

Načítám