Hlavní obsah

Třetina aut státní správy má být elektrická

Tomáš Volf, Právo, Tomáš Volf

Spalovací motor nebude smět mít každé třetí auto vozového parku státních úřadů. Vyplývá to z usnesení vlády, jež platí od srpna a plní požadavky směrnice Evropské unie, schválené za nesouhlasu ČR. Úřady přesto na poslední chvíli raději nakupovaly auta na tradiční pohon.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto

Článek

Ekologicky čistší auta, tedy ta na elektřinu včetně hybridů, na plyn (LPG či CNG) a výhledově na vodík, mají tvořit minimálně 29,7 procenta vozového parku. Stanovený podíl nemusí úřady splnit v každé veřejné zakázce, ale postupně jej dosáhnout nejpozději do konce roku 2025.

Česko v EU marně namítalo, že tato vozidla jsou proti těm se spalovacím motorem dražší

Česko v EU marně namítalo, že tato vozidla jsou proti těm se spalovacím motorem dražší a přínos ochraně životního prostředí nevyváží zátěž pro veřejné finance. Vládní usnesení má platit do doby, než bude schválen zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek.

Tendr vyhrála Fabia Combi

Vláda ovšem počítá s výjimkami, například u vozů pro armádu, hasiče a policii. Ani Česká pošta nemusí narychlo pořizovat žádné elektrické dodávky. „Vláda usnesením schválila pravidla podpory nízkoemisních vozidel pro úřady státní správy. Pro ostatní zadavatele včetně České pošty jde pak pouze o doporučení,“ potvrdil Právu mluvčí pošty Ivo Vysoudil.

Konec spalovacích motorů? Ušetřete Ferrari a Lamborghini, žádá Itálie

AutoMoto

Pošta už nicméně deset elektromobilů provozuje, především pro doručování, a v nákupech chce podle Vysoudila pokračovat. Zmíněný zákon, který má usnesení posléze nahradit, už připravilo ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s resortem dopravy, leží ale od ledna ve Sněmovně, k jeho projednávání se poslanci nedostali a už nedostanou.

Elektroaut či vozů na plyn jsou zatím ve vozovém parku vlády, ministerstev či úřadů jednotky. I na poslední chvíli se nakupovala raději vozidla na tradiční pohon.

Ministerstvo financí tento týden oznámilo, že tendr na centrální nákup aut pro více úřadů vyhrála Škoda Auto. Dodá 498 benzinových modelů Fabia Combi. Paradoxně právě tento oblíbený model automobilka přestane vyrábět kvůli přechodu k elektromobilitě a přísným emisním požadavkům EU.

Extrémní výkon a 12 km na elektřinu. Čtyřdveřový Mercedes-AMG GT dostal k osmiválci i elektromotor

AutoMoto

I v předchozích tendrech pro státní správu dominovaly benzinové a naftové modely – Škoda Octavia, Fabia a Superb, dále pak vozy značky Hyundai, tu a tam i luxusnější Audi či BMW.

Například úřad vlády ale používá pár elektromobilů e-Golf od Volkswagenu, zapůjčených od společnosti ČEZ. Dalších několik těchto modelů ČEZ půjčil i dalším resortům, třeba ministerstvu práce a průmyslu a obchodu. Pro plnění uvedených kvót na veřejné zakázky do budoucna ovšem zápůjčka nestačí.

Jak Právu řekla Anna Vasko z tiskového odboru ministerstva financí, zadávací řízení pro tendr, v němž vyhrály fabie, proběhlo ještě před rozhodnutím vlády, takže na tento nákup se usnesení ještě nevztahovalo.

Genesis se stane čistě elektrickou automobilkou

AutoMoto

I finance plánují nákup elektroaut – v počtu zatím několika kusů. „V letošním roce plánujeme pořídit jeden až dva elektromobily a další dvě vozidla na elektrický pohon nakoupíme v roce příštím,“ dodala Vasko. Resort podle ní aktuálně disponuje osmi vozidly na alternativní pohon. Šest jezdí na CNG, zbylá dvě jsou hybridy.

Výběr článků

Načítám