Článek
Automobil, který měl motorizovat Německou demokratickou republiku, nevznikl ve vzduchoprázdnu. Ve Zwickau (používá se i český název Cvikov), které leží pouhých 40 kilometrů od českých hranic, se už před druhou světovou válkou vyráběly luxusní automobily Horch a Audi. Lidově-demokratická země ale spíš než limuzíny potřebovala jednoduchý a laciný vůz. Začátkem 50. let proto vedení NDR rozhodlo o vývoji malého automobilu, u něhož by plechové díly karoserie nahradil jiný materiál.
Jeho vývoj začal v roce 1953 v Karl-Marx-Stadtu (dnešní Chemnitz), za předchůdce můžeme považovat model AWZ P70 Zwickau, rovněž poháněný dvoutaktním motorem a s laminátovou karoserií. Trabant však měl karoserii z duroplastu, tvořeného pryskyřicí a odpadní bavlnou. Nemusel tak využívat nedostatkový kov a také mohl být dostatečně lehký, aby mu stačil dvoutaktní dvouválec o objemu 500 cm3.
V roce 1957 byla připravena první nultá série padesáti kusů s označením P50. Skvěle kombinovala nízkou cenu s prostorem pro čtyři dospělé osoby, od roku 1960 bylo v nabídce také provedení kombi.
Velmi lehké, maximálka jenom 90 km/h
Hmotnost trabantu činila pouhých 620 kilogramů, naložit jste mohli slušných 330 kilogramů nákladu (včetně posádky). Ohledně motoru, jehož historie sahá až do předválečných let k automobilce DKW, však panovaly pochybnosti. I v prvních testech byl vyhodnocen jako vhodný spíše pro městský provoz, se svými 18 koni a 40,7 Nm nešlo o žádný trhač asfaltu – maximální rychlost trabantu první verze P50 byla pouhých 90 km/h.
V roce 1959 se objevil typ P50 Z s vyšším točivým momentem, poslední verzí bylo P50/1, vyráběné v letech 1960 až 1962, které posílilo na 20 koní a 44,1 Nm. Následující dva roky se vyráběl typ 600, který se po stránce designu prakticky shodoval s původní verzí, dostal však motor o objemu 600 cm3 s výkonem 23 koní.
Nejrozšířenější typ 601
Výrazná změna přišla v roce 1964 – tehdy začal z výrobních linek ve Zwickau sjíždět nejrozšířenější typ 601. Měl upravenou přední část s jinou maskou a kapotou, odlišnou střechu a výrazněji protažená zadní světla, po technické stránce se toho příliš nezměnilo – výrobce totiž počítal s ukončením výroby v roce 1967, maximálně v roce 1971, kdy měl přijít nový a dokonalejší model.
Trabant 601 tedy pokračoval dál – až do roku 1990. Ale ani tehdy výroba neskončila, poslední kapitolou byl Trabant 1,1 s čtyřtaktním motorem Volkswagen řady EA 111, na který dostala automobilka IFA licenci už v roce 1984. Nemohl však konkurovat tehdejší automobilové produkci, navzdory velmi nízké ceně. Za necelý rok bylo vyrobeno pouhých 39 474 kusů, 30. dubna 1991 se výroba po třiatřiceti letech definitivně zastavila.
Trabantů se vyrobilo přes tři milióny kusů
Celkem bylo vyrobeno 3 096 099 kusů, nejpočetněji zastoupený byl typ 601 s více než 2,8 miliónu exemplářů. Ale ukončení výroby neznamenalo definitivní konec – právě naopak.
V devadesátých letech bylo možné koupit trabant v podstatě za drobné, zatímco tehdejší kupci nových aut už dávno vyžadovali něco jiného, trabanty se dostaly do rukou nadšenců, kteří si je hýčkají, ladí a nedají na ně dopustit – stačí si vzpomenout třeba na české dobrodruhy, kteří se žlutými trabanty projeli Afriku, jižní Ameriku i Oceánii. [celá zpráva]