Článek
Výrobci automobilů se v posledních letech stále více spoléhají na stroje, které zvládají náročnou práci, snižují zátěž na lidské zaměstnance a v Japonsku navíc pomáhají kompenzovat problémy spojené s nižší porodností a tím pádem nižším počtem dostupných lidí na trhu práce.
V některých oblastech výroby však musí stroje a lidé spolupracovat, což není vždy tak jednoduché, jak se může zdát. Zatímco lidé pracují s citem, stroje se řídí nastavenými programy. Při troše nepozornosti tak může dojít k úrazům, které jsou s ohledem na sílu strojů a prostředí, kde se často pracuje s ostrými plechy, potenciálně nebezpečné.
Filtr pro spalovací motory by měl odstraňovat CO2 ze vzduchu, plánuje Toyota
Toyota se proto v roce 2019 spojila se společností Panasonic a výzkumným oddělením na lékařské fakultě univerzity Nagoya, kde již probíhaly výzkumy zaměřené na bezpečnost práce se stroji.
Například společnost Panasonic vyvíjela produkt, který má analyzovat zranění, ke kterým již došlo. Aby se jim ale dalo předcházet, bylo potřeba přijít s umělými prsty, na kterých by se dala zranění simulovat a dále zkoumat.
Jejich výroba probíhá v srdci automobilky, ve městě Tojota, a na celý projekt dohlíží projektový manažer Tatsuro Mori. Jeden ze 70 000 zaměstnanců automobilky v Japonsku.
Při vývoji bylo experimentováno s různými materiály včetně vepřové kůže, která se vlastnostmi podobá lidské. Nakonec ale automobilka zvolila umělý materiál, vlastnostmi velmi podobný lidské kůži a tkáni, ve kterém je i tyč s tuhostí podobnou lidské kosti. Tvar prstu byl zvolen tak, aby pokryl co nejširší skupinu zaměstnanců, tedy může i ženy různých věkových skupin.
Automobilka může umělé prsty využívat k nastavování a testování strojů při práci v omezených prostorech, které už nejsou schopna pokrýt jinak využívaná čidla. Své použití však mohou umělé prsty najít i mimo automobilový průmysl. Například při navrhování nábytku, jak uvádí web Toyota Times, který na zajímavost z prostředí japonské automobilky upozornil.