Hlavní obsah

Toyota v Kolíně otevřela mega-hub za 429 milionů, slouží pro finální úpravy aut

Společnost Toyota Motor Europe (TME) otevřela v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic mega-hub pro automobily. Bude sloužit pro finální úpravy vozů značky Toyota a Lexus podle požadavků zákazníků. Využívat ho budou vedle Česka i další evropské závody společnosti, ročně jím má projít až 350 000 aut. Do vybudování logistického centra, které je největším z evropských závodů Toyoty, investovala TME 17 milionů eur, tedy zhruba 429,5 milionů korun.

Foto: Toyota

Mega-hub Toyoty v Kolíně

Článek

Otevření centra je podle TME významným krokem v logistické strategii společnosti. Automobilový průmysl se podle prezidenta Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Roberta Kimla přesouvá od pouhé výroby a prodeje aut k dalším službám.

„Pokud budeme jenom vyrábět, staneme se hardwarovou firmou, která vyrobí, ale byznys a možnosti nastávají právě v tom, že nabízíte další služby,“ řekl. Servis, který novinka zajistí, je podle Kimla začátkem cesty, jak v budoucnu dál zkvalitňovat služby. Mega-hub má zejména zlepšit kvalitu příslušenství a zkrátit dobu dodání aut. Rovněž zlepší možnosti přizpůsobení zvýšením kapacity takzvaných předprodejních služeb, které aktuálně provádí prodejci.

Závod v Kolíně nyní vyrábí dva modely aut se spalovacími motory, a to Aygo X a Yaris (druhý z modelů rovněž v hybridní verzi). Zda se v Kolíně začnou vyrábět také elektromobily, má vedení Toyoty rozhodnout koncem letošního, nebo začátkem příštího roku. Podle Kimla je kolínský závod mezi evropskými závody v užším výběru.

Toyota investuje miliardy do umělé inteligence, má snížit nehodovost

AutoMoto

Kiml, který je také viceprezidentem Sdružení automobilového průmyslu ČR, podporuje iniciativu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) na úpravu emisních limitů v zemích Evropské unie. Kupka nedávno řekl, že další členské země vyzve, aby se přidaly k inciativě, podle které Unie v příštím roce nemá uplatňovat sankce vůči automobilkám, které neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. Naplnění cíle prodejů považuje za nepravděpodobné kvůli snížení evropské poptávky po vozidlech na elektrický pohon.

Respektujme potřeby zákazníka

Podle Kimla nerespektuje masivní přesun do elektromobility potřeby zákazníka. „Jedna věc jsou nabíječky a možnost nabít si komfortně kdekoliv, druhá věc jsou zdroje, které Evropa nemá, a má je Čína. Tím se stáváme závislí na někom jiném. A zisk bude odcházet jinam, protože zdroje budete muset nakoupit. Třetím bodem je i uživatelnost těchto automobilů,“ řekl Kiml.

Potřeby zákazníků se podle něj liší a technologie ještě není dostatečně vyvinutá, aby mohla uspokojit všechny. Možností, jak snížit emise CO2, je podle něj víc než jen čistá elektromobilita. „Ale my jsme to zúžili, protože tlačíme jen jedním jediným směrem,“ doplnil Kiml.

BMW uvede sériové auto na vodík v roce 2028, rozšiřuje spolupráci s Toyotou

AutoMoto

Nový mega-hub, který zaměstná 50 až 60 lidí, bude sloužit vedle České republiky pro Německo, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Polsko. Na několik evropských továren je napojen železnicí.

Kolínská automobilka letos do konce října vyrobila 191 206 automobilů, je to meziročně zhruba o 25 procent víc. Téměř z poloviny produkci tvořily hybridní vozy Yaris HV. Loňskou produkci ale zásadně poznamenaly neplánované odstávky kvůli nedostatku některých dílů. V letošní výrobě zatím zásadnější odstávky nebyly.

Za poslední účetní rok utržila automobilka z prodeje výrobků a služeb 73,6 miliardy korun. Od dubna 2023 do konce letošního března dosáhla po zdanění zisku 2,46 miliardy korun. Podle výroční zprávy loni zaměstnávala přes 3200 lidí.

Toyota kvůli nízké poptávce odložila výrobu elektromobilů v USA

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám