Článek
Zatím to skoro vypadalo, že Toyoty se globální nedostatek čipů v automobilovém průmyslu tolik netýká, anebo o tom automobilka tolik nemluví. Nyní však i ona oznamuje úpravu výrobního plánu v závislosti na tomto globálním problému – v září sníží svou produkci o 40 procent.
Odstávky výrobních závodů začnou ještě v srpnu a poběží až do konce září. Automobilka očekává, že za září vyrobí o 360 tisíc aut méně po celém světě, z čehož 140 tisíc má být ve 14 japonských fabrikách. V Severní Americe se jedná o 80 tisíc aut, v Evropě o 40 tisíc.
Přesto automobilka očekává, že za letošní fiskální rok končící 31. března 2022 celosvětově vyrobí 9,3 milionu toyot a lexusů. „V ročním plánu jsou zahrnuty určité rizikové faktory. Ale co se týče září, dopad přišel dřív a silněji, než jsme čekali,” uvedl mluvčí Jun Nagata. „V říjnu a dále se budeme snažit se z toho vzpamatovat, ale už nyní je to těsné,” dodal globální manažer nákupů Kazunari Kumakura.
Odstávky nebudou pro Toyotu první. Zkraje srpna na pár dní stálo několik výrobních linek ve čtyřech japonských továrnách kvůli nedostatku dílů, zapříčiněného propuknutím další vlny epidemie covidu v jihovýchodní Asii. V tomto týdnu ze stejného důvodu pozastavily výrobu také tři brazilské výrobní závody. A jedna z thajských továren značky stojí už od 21. července.
Výrobu zastavují i další koncerny
Toyota není jediná, která v nadcházejících týdnech bude kvůli nedostatku čipů muset brzdit své výrobní linky. Ford ohlásil pozastavení výroby modelu Fiesta v továrně v německém Kolíně na pět dní od 23. srpna. Podle mluvčí je důvod stejný – problémy s koronavirem u výrobce polovodičů v Malajsii.
Výroba bude ze stejného důvodu stát také ve dvou továrnách Stellantisu ve Francii – v Rennes a Sochaux. A Volkswagen hovoří stejným směrem, třebaže konkrétní odstávky zatím neohlásil: „V této době očekáváme, že dodávka čipů ve třetím čtvrtletí bude nestálá,” uvedla automobilka na dotaz agentury Reuters. Do konce roku však Němci očekávají zlepšení situace.