Článek
Automobilka Toyota sice patřila k průkopníkům elektrifikace, na rozjetý vlak elektromobility ale naskočila později než většina ostatních konkurentů. Nyní však svou ztrátu dohání a do roku 2026 plánuje uvést v Evropě rovnou šest bateriových elektromobilů.
Ten nejmenší a současně nejdostupnější z nich poodhalila ve formě konceptu Urban SUV, který měl premiéru na konferenci Kenshiki Forum v Bruselu. Jeho produkční verze by se přitom na evropských trzích měla objevit již v roce 2024, takže do produkční podoby by nemusel mít úplně daleko.
Elektrický crossover s délkou 4300 mm, šířkou 1820 mm a výškou 1620 mm míří do B-SUV segmentu, který bude podle Toyoty jedním z největších evropských trhů pro bateriové elektromobily. Ostatně tento segment je populární i nyní a Toyota je na něm zastoupena hybridním modelem Yaris Cross, který by měl být dokonce nejprodávanějším vozem této třídy.
Právě zkušenosti získané díky modelu Yaris Cross měla japonská automobilka uplatnit i při vývoji čistě elektrického crossoveru Urban SUV. Ten by tak měl cílit na potřeby evropských zákazníků a navíc přidat pro značku tradiční všestrannost, kvalitu, odolnost a spolehlivost.
Exteriér vozu navazuje na moderní designový jazyk automobilky, včetně výrazného světelného podpisu předních a zadních světel, která jsou propojena napříč šířkou vozu. Kliky předních dveří jsou zapuštěné, zadní kliky pak vidíme u sloupku.
Nabíjecí zásuvka je na levém blatníku, kola mají aerodynamický design a záď zaujme výrazným střešním spoilerem i naznačeným difuzorem v nárazníku. Samozřejmostí jsou také oplastované lemy blatníků a prahů.
Interiér automobilka neukázala, měl by ale nabídnout vysokou polohu za volantem, která je mezi zájemci o SUV vozy žádaná. Kabina by měla být flexibilní a umožnit snadnou úpravu pro převoz cestujících nebo většího objemu nákladu.
Na rozdíl od řady jiných elektrických crossoverů bude základní elektromobil Toyoty dostupný s pohonem jedné i obou náprav, kromě toho si ale zákazníci budou moci vybrat i ze dvou velikostí baterií. Vůz si tak budou moci uzpůsobit podle svých potřeb (zejména potřebného dojezdu) i možností (například finančních).
Další informace o nejmenším a nejdostupnějším elektrickém modelu společnosti Toyota se dozvíme v průběhu příštího roku. Sluší se ale připomenout, že i evropské zastoupení Toyoty plánuje do roku 2035 nabízet vozidla s nulovými emisemi a do roku 2040 chce dosáhnout dokonce úplné uhlíkové neutrality.