Článek
Automobilka Toyota sice patřila k průkopníkům elektrifikace, na rozjetý vlak elektromobility ale naskočila později než většina ostatních konkurentů. Nyní však svou ztrátu dohání a do roku 2026 plánuje uvést v Evropě rovnou šest bateriových elektromobilů.
Ten nejmenší a současně nejdostupnější z nich poodhalila ve formě konceptu Urban SUV, který měl premiéru na konferenci Kenshiki Forum v Bruselu. Jeho produkční verze by se přitom na evropských trzích měla objevit již v roce 2024, takže do produkční podoby by nemusel mít úplně daleko.
Elektrický crossover s délkou 4300 mm, šířkou 1820 mm a výškou 1620 mm míří do B-SUV segmentu, který bude podle Toyoty jedním z největších evropských trhů pro bateriové elektromobily. Ostatně tento segment je populární i nyní a Toyota je na něm zastoupena hybridním modelem Yaris Cross, který by měl být dokonce nejprodávanějším vozem této třídy.
Toyota Yaris Cross prošla modernizací, má výkonnější hybrid
Právě zkušenosti získané díky modelu Yaris Cross měla japonská automobilka uplatnit i při vývoji čistě elektrického crossoveru Urban SUV. Ten by tak měl cílit na potřeby evropských zákazníků a navíc přidat pro značku tradiční všestrannost, kvalitu, odolnost a spolehlivost.
Exteriér vozu navazuje na moderní designový jazyk automobilky, včetně výrazného světelného podpisu předních a zadních světel, která jsou propojena napříč šířkou vozu. Kliky předních dveří jsou zapuštěné, zadní kliky pak vidíme u sloupku.
Nabíjecí zásuvka je na levém blatníku, kola mají aerodynamický design a záď zaujme výrazným střešním spoilerem i naznačeným difuzorem v nárazníku. Samozřejmostí jsou také oplastované lemy blatníků a prahů.
Interiér automobilka neukázala, měl by ale nabídnout vysokou polohu za volantem, která je mezi zájemci o SUV vozy žádaná. Kabina by měla být flexibilní a umožnit snadnou úpravu pro převoz cestujících nebo většího objemu nákladu.
Na rozdíl od řady jiných elektrických crossoverů bude základní elektromobil Toyoty dostupný s pohonem jedné i obou náprav, kromě toho si ale zákazníci budou moci vybrat i ze dvou velikostí baterií. Vůz si tak budou moci uzpůsobit podle svých potřeb (zejména potřebného dojezdu) i možností (například finančních).
Další informace o nejmenším a nejdostupnějším elektrickém modelu společnosti Toyota se dozvíme v průběhu příštího roku. Sluší se ale připomenout, že i evropské zastoupení Toyoty plánuje do roku 2035 nabízet vozidla s nulovými emisemi a do roku 2040 chce dosáhnout dokonce úplné uhlíkové neutrality.