Článek
Automobilka Toyota je dobře známá svým důrazem na široké portfolio pohonných jednotek, ze kterých si bude moci vybrat každý zákazník. Vedle vývoje spalovacích, elektrifikovaných a plně elektrických bateriových pohonných systémů přitom patří také k největším inovátorům a propagátorům ve světě automobilů poháněných vodíkovými palivovými články.
Již v roce 2014 představila automobilka vodíkový sedan Toyota Mirai, první masově vyráběný vodíkový vůz na světě, na který v roce 2020 navázala druhá generace modelu, osazená sofistikovanějším systémem vodíkových palivových článků. Již brzy by přitom značka měla představit dokonce třetí generaci tohoto systému.
Její premiéra je naplánována na 19. února v rámci vodíkového veletrhu Hydrogen & Fuel Cell Expo v Tokiu, přičemž již nyní automobilka naznačila řadu důležitých novinek. Jednou z nich je očekávaná nižší výrobní cena díky inovacím v oblasti návrhu palivových článků a výroby.
Vedle nižší výrobní ceny by nový systém měl nabízet také větší odolnost, srovnávanou dokonce se vznětovými motory, a vyšší hospodárnost. Například dojezd by se měl při běžné cestovní rychlosti zvýšit až o 20 procent, což je při vyšší ceně vodíku a omezené infrastruktuře plnicích stanic důležitý argument.
Třetí generace vodíkových palivových článků by se měla dostat na trhy v roce 2026, přičemž se počítá s uvedením na trzích v Evropě, USA, Číně a v Japonsku. Systém přitom může být instalován nejen v osobních a užitkových vozech, ale také v lodích, vlacích, těžké technice a stacionárních generátorech.
Britové představili prototyp závoďáku poháněného splašky

Vědci v Ostravě prověří, zda jsou vodík a další alternativní zdroje energie bezpečné
