Článek
Spojení několika automobilek pro práci na společném projektu je v posledních letech oblíbeným plánem na trhu s automobily. Většinou za tím stojí mnohem dražší vývoj elektromobilů a snaha jej zlevnit používáním sdílených motorů a platforem.
Takovou cestou se nyní ubírají i automobilky Toyota, Suzuki a Daihatsu, které společně vyvinou systém BEV, vhodný především pro mini užitková vozidla a dodávky. Právě jejich technologie do spolupráce přinese Daihatsu a z části také Suzuki, přičemž Toyota poskytne know-how v oblasti elektrického pohonu.
Do spolupráce automobilky zapojí i japonskou společnost Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT). Mini užitková vozidla v Japonsku tvoří důležitou součást logistiky, protože jejich malé rozměry jim umožňují projet i na místa, kam běžný vůz nemůže. Dodávky vzešlé z nové spolupráce budou využívat především partneři v projektech okolo měst Fukušima a Tokio.
Projekt odstartuje v roce 2023 a bude zahrnovat i společný vývoj palivových článků. V projektu bude zpočátku použito přibližně 580 vozidel a program je naplánován do roku 2030. Mini užitkové vozy přitom tvoří 60 procent celého japonského komerčního trhu, takže práce na jejich elektrifikaci je pro zemi poměrně zásadní.
Toyota, která má ze všech partnerů největší zkušenosti v rámci elektrifikace, uvedla, že projekt bude náročný v důsledku vyšších nákladů na výrobu, ale také kvůli nedostatečně vyvinuté infrastruktuře nabíjení. Toyota ovšem věří, že může být úspěšná. Vedení navíc potvrdilo, že bude podobně spolupracovat i na dalším projektu s firmami Isuzu a Hino Motors.