Hlavní obsah

Toyota stále věří v potenciál vodíku jako paliva budoucnosti

Jeden z největších propagátorů a inovátorů v oblasti vodíkového pohonu - Toyota - stále věří, že by se mohlo jednat o vhodné palivo pro budoucnost. Uplatnění může najít v nákladní i osobní dopravě, k tomu ale bude potřeba podniknout další kroky a investice.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Automobilka nabízí již druhou generaci modelu Miral s vodíkovými palivovými články.

Článek

Automobilka Toyota patří dlouhodobě mezi největší investory v oblasti vodíkového pohonu pro automobily, což dokládají již dvě generace modelu Mirai s vodíkovými palivovými články, prototypy nákladních automobilů se stejnou technologií, testování spalování vodíku v běžných motorech nebo společný vývoj vodíkového pohonu s BMW, který nyní nabral na obrátkách.

Navzdory značnému úsilí a obrovským investicím se však technologie zatím příliš neuchytila a prohrává boj s bateriovými elektromobily, což lze ve velkém přičítat i chybějící infrastruktuře plnicích stanic. Jejich výstavba je totiž mnohem komplikovanější než stavba nabíječek.

Často se také ozývají hlasy kritiků, kteří upozorňují na často nepříliš ekologický původ vodíku a vysokou energetickou náročnost při jeho výrobě, zpracování i skladování, což kazí jeho image coby zeleného paliva budoucnosti.

BMW uvede sériové auto na vodík v roce 2028, rozšiřuje spolupráci s Toyotou

AutoMoto

Yet Thibault Paquet, šéf evropské divize vodíkových vozidel Toyota, nicméně v rozhovoru pro Autocar uvedl, že automobilka i nadále věří v potenciál tohoto paliva. Je však nutné pokračovat ve vývoji, a to včetně způsobů jeho ekologičtější výroby.

„Pro těžkou nákladní dopravu budeme potřebovat jiná řešení než vozidla na baterie a vodík by mohl být tím správným řešením,“ uvedl Paquet. Podle jeho slov je nyní potřeba současně vyvíjet infrastrukturu i produkt a poučit se z dřívějších chyb. Včetně těch na trhu.

Je si také vědom, že těžký průmysl momentálně generuje velké množství vodíku, který může být využit i v automobilech - nákladních i osobních. „Společnosti vyrábějící vodík nerozlišují mezi vodíkem pro dopravu a vodíkem pro průmysl,“ uvedl Paquet. Vodík tak podle automobilky rozhodně bude dostupný.

S rozvojem vodíku navíc počítají i plány EU. Do roku 2050 by měl tvořit 13 až 20 % unijního energetického mixu, přičemž do roku 2030 by mělo být vyrobeno až 40 GW zeleného vodíku, který se produkuje z vody a vzduchu. EU chce také vybudovat plnicí stanice podél klíčových silnic a ve velkých městech.

Primárně se počítá s využitím vodíku především pro nákladní dopravu, s jejím rozvojem by však mohlo dojít i k rozvoji osobních vodíkových automobilů. Ostatně nabídku vodíkových vozidel Toyota a Hyundai by měla brzy rozšířit i značka BMW, která spolupracuje právě s Toyotou. Vodíkový offroad Ineos by měl zase využít techniku Hyundai.

Podle představitele Toyoty je navíc výhodou zkapalněného vodíku jeho relativně snadná přeprava. Automobilka proto očekává, že by v budoucnu mohla probíhat přeprava vodíku z míst, kde výroba probíhá ekologicky a obnovitelně, do míst, která nejsou v tomto směru soběstačná.

Vodík může pohánět i motocykly, Kawasaki už testuje prototyp

AutoMoto

Futuristický sporťák Hyundai N Vision 74 se bude vyrábět

AutoMoto

Výběr článků

Načítám