Článek
Některému autu netrvá tak dlouho, než pokoří desetimilionovou metu (vyprávět by mohl třeba Volkswagen Golf), ale musíte si uvědomit, že terénní auto je poněkud specifický druh vozu. Land Cruiser nikdy nespadal do nějaké podivné třídy Sport Utility Vehicle nebo podobných kříženců.
Vždy to bylo auto do pořádného terénu. A zároveň to bylo auto, které sice zvládlo terénní nástrahy, ale už od osmdesátých let to byl i vůz vcelku komfortní, exkluzivní a klidně se s ním dalo vyrazit na dlouhé tratě.
I mezi svými konkurenty má Land Cruiser dost navrch. Třeba takový Land Rover Defender je také legenda mezi teréňáky, ale protože to byl hodně pracovní stroj, nikdy se tak nerozšířil. Jeho výroba skončila lehce po dvou milionech kusů. Jiný konkurent Mitsubishi Pajero po 37 letech končí s výsledkem někde přes tři miliony kusů. Prostě Toyota všechny radikálně předčí.
Známý kus
Kdybychom mohli definovat Toyotu Land Cruiser jedním důležitým slovem, pak byste asi byli překvapeni. Vybrali bychom totiž slovo „globální“. Proč? Protože auto se jako jedno z prvních japonských modelů začalo prodávat na ohromném množství trhů od Ameriky a Evropy až po Asii a Austrálii.
Toyota zachytila nástup světové ekonomiky a začala vyvážet auto na rozvíjející se trhy. A auto šlo samozřejmě na odbyt. Takže třeba v roce 1957 držel tento jediný vůz neuvěřitelný 38,2% podíl vývozu všech japonských aut.
Další slovo, které bychom zvolili, je „spolehlivý“. Všechny generace, ať už je to nejstarší BJ, dvacítka, žádaná sedmdesátka nebo osmdesátka bez listových pružin či současná generace označovaná jako 150, byly spolehlivé. Tohle auto nikdy nemělo žádný výraznější propad ve spolehlivosti, a to i při nasazování zcela nových technologií.
Auto je spolehlivé prakticky kdekoli. Toyota uvádí, že auto pracuje v australských měděných dolech v hloubce 1600 m stejně jako v Kostarice v nadmořské výšce 3500 m.