Hlavní obsah

Toyota Prius přejela USA s rekordně nízkou spotřebou, nádrž stačila na 1693 km

Hybridní hatchback zvládl cestu napříč USA o délce 5169 kilometrů s průměrnou spotřebou 2,5 l/100 kilometrů, čímž si vysloužil zápis do Guinnessovy knihy rekordů.

Foto: Toyota

Hybridní Toyota Prius zvládla cestu napříč USA s rekordně nízkou spotřebou.

Článek

Zatímco v Evropě se Toyota Prius prodává pouze jako plug-in hybrid, v některých částech světa je stále k dispozici i klasické hybridní provedení. A právě klasický hybrid získal v USA zápis do Guinnessovy knihy rekordů pro jízdu napříč USA s nejnižší průměrnou spotřebou.

Wayne Gerdes se s vozem vypravil na cestu napříč USA, tedy ze západního pobřeží na východní. Jeho jízda začala u radnice v Los Angeles a končila u radnice v New Yorku. Trasa měřila celkem 5169 kilometrů, zahrnovala stoupání 2100 metrů a vedla i přes Mohavskou poušť, kde se průměrné teploty pohybovaly kolem 40 °C.

Studii hledající nejzelenější auto vyhrála Toyota se spalovacím motorem

AutoMoto

Ačkoliv automobilka uvádí průměrnou spotřebu vozu podle amerického standardu EPA na úrovni 57 mil na galon (cca 4,1 l/100 km), Gerdes zvládl cestu s průměrnou spotřebou 93,158 míle na galon, což je v přepočtu asi 2,5 l/100 kilometrů.

Foto: Toyota

Wayne Gerdes se svou jízdou zapsal do Guinnessovy knihy rekordů.

Automobilka bohužel v tiskové zprávě nezmiňuje detaily jako množství natankovaného paliva či jeho cenu. Hybridní Toyota Prius má ovšem nádrž na 11,3 galonu (cca 42,7 litru) paliva, což by při průměrné spotřebě znamenalo, že Gerdes mohl na nádrž ujet až 1693 kilometrů.

Takto nízké spotřeby ovšem nejde dosáhnout běžnou jízdou. Gerdes praktikoval tzv. hypermiling, kdy se řidič chová tak, aby spotřebu maximálně omezil. Například při rozjezdech nikam nespěchá a nechává vůz pomalu a lineárně zrychlit, totéž ale platí i při zastavování, kdy včas sundává nohy z akcelerátoru a využívá setrvačnost vozu.

Rekordní jízdě navíc předcházelo důkladné plánování trasy, bez kterého by takto nízká spotřeba rovněž nebyla dosažitelná, jak Gerdes přiznal. Kromě plánování ale za volantem potřeboval i schopnost improvizace v momentech, kdy se původní cestou nedalo jet.

Test Toyoty Prius: Chránit planetu jde i stylově

Testy

Výběr článků

Načítám