Hlavní obsah

Toyota představila nový prius, v Evropě bude prodávat jen plug-in hybrid

Nová Toyota Prius nabídne v plug-in hybridní variantě přes dvě stovky koní a významně delší dojezd na elektřinu. Baterii může nabíjet i solární panel ve střeše.

Toyota Prius páté generaceVideo: Toyota

Článek

Pro řadu fanoušků aut „antiauto“, pro zbytek světa vůz, který dostal hybridy mezi normální lidi, to je Toyota Prius. Automobilka právě odhalila jeho pátou generaci, která se bude v Evropě prodávat pouze jako plug-in hybrid.

Prius přichází s novým, ale přesto povědomým tvarem karoserie, který se snaží co nejvíc snížit odpor vzduchu. Proto jsou čelní sklo a kapota v téměř stejném sklonu, proto má záď co nejmenší kolmou plochu. Oproti předchůdci se však zvětšil rozvor náprav o 50 mm, vůz ale je kratší o 46 mm a širší o 22 mm. Snížilo se také těžiště i díky výšce menší o 50 mm.

Příď zaujme světlomety skrytými pod linkami denního svícení, automobilka však nešla tak daleko, že by sem umístila obrysovku přes celou šířku. Vzadu takový prvek vidíme, navíc drobně odkazující na vodíkový model Mirai.

Interiér naopak připomene plně elektrický model bZ4X umístěním přístrojového štítu až nahoře u čelního skla. Centrální displej je na pohled gigantický, ovšem Toyota se nevzdává fyzických tlačítek, kterými se zde ovládá klimatizace o dvě patra níž.

V Evropě se novinka bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím, které doznalo zásadních vylepšení oproti minulé generaci. Největší změny jsou dvě - větší baterie a silnější elektromotor.

Kapacita baterie vzrostla z necelých devíti na 13,6 kWh, což podle automobilky znamená o 50 % větší dojezd na jedno nabití. Jaký bude, však zatím není známo, stejně jako jakým výkonem se může dobíjet. Zajímavostí je, že v rámci příplatkové výbavy je dostupný solární panel na střechu, který v ideálních podmínkách zvládne dobít energii až na 1250 km za rok.

Víme však, že akumulátor se vešel pod zadní lavici, což přispělo k již zmíněnému nižšímu těžišti. Palivovou nádrž tedy můžeme očekávat pod podlahou zavazadelníku, její objem je zatím neznámý.

EU přezkoumá pravidla měření spotřeby plug-in hybridů

AutoMoto

Elektromotor, který spolu se spalovacím motorem pohání přední kola, má nově 160 koní. Ve spolupráci se 148 koňmi zážehového dvoulitru je výsledný výkon 223 koní, o stovku víc, než nabízí dosavadní plug-in hybridní prius.

Konečně stojí za zmínku, že nový prius stojí na druhé generaci platformy TNGA-C a má být tužší ve zkrutu a tišší při jízdě. Přední kola jsou zavěšena pomocí vzpěr McPherson, vzadu najdeme lichoběžníkovou nápravu. Samozřejmostí budou nejnovější asistenční systémy a bezpečnostní hlídače, ovšem tisková zpráva je detailněji nezmiňuje.

Pro úplnost dodejme, že full hybridní varianta bude existovat ve dvou verzích, definovaných objemem spalovacího motoru - buď 1,8, nebo 2,0 litru. Varianta s dvoulitrem bude mít celkem 193 koní a bude k mání i s pohonem všech kol, kdy na zadní nápravě bude pracovat druhý elektromotor. O variantě s osmnáctistovkou globální tisková zpráva detailněji nehovoří.

Plug-in hybrid bude na evropské trhy uveden na jaře roku 2023. Do té doby se jistě dozvíme přesnější technická data a také ceník.

Související články

Výběr článků

Načítám