Článek
Elektrická Toyota bZ4X se pro celý svět představila už před několika týdny, třebaže bez kompletního balíku informací. Spolu s čerstvou evropskou premiérou se o technice a asistenčních systémech dozvídáme víc.
Toyota bZ4X nabídne až 218 elektrických koní a řízení po drátě
Co už víme, je, že bZ4X bude mít pohon předních nebo všech kol a výkony budou 204, resp. 218 koní. V případ čtyřkolky se o pohon mají starat dva elektromotory shodně o 109 koních, takže zprvu předpokládaná dominance přední nápravy v pohonu se patrně konat nebude.
Verze s pohonem všech kol má stejnou 71,4kWh baterii a ujede na ni o něco méně než předokolka, dle tiskové zprávy „přes 410 km“ oproti 450 km předokolky. Totožných však je 452 litrů základního objemu zavazadelníku a výhodou je, že čtyřkolka může táhnout přívěs o hmotnosti až 750 kg.
Co největší dojezd slibuje také vycizelovaná aerodynamika. Svou roli v ní hrají hluboké otvory v rozích nárazníku, kompletní zakrytování podvozku, dělený střešní spoiler a malý „kachní ocas“ na zádi. Samozřejmostí jsou i klapky pro regulaci přístupu chladicího vzduchu k baterii – není-li chlazení třeba, zavřou se, a tím sníží odpor vzduchu vozidla.
Když už jsme u chlazení, zmiňme i topení. bZ4X je vybavená tepelným čerpadlem, takže by dojezd měl být použitelný i za nižších teplot. Kromě toho má vůz infračervené zářiče pro nohy řidiče a spolujezdce, čímž zvyšuje pocit tepla v kabině. K mání je za příplatek spolu s vyhříváním sedaček a řidiči a spolujezdci s ním má být teplo už za minutu od spuštění.
Po stránce jízdní elektroniky nabídne verze AWD režim X-Mode, který dle popisu není nepodobný tomu v autech značky Subaru. Má možnost nastavení pro jízdu ve sněhu a blátě anebo v hlubokém sněhu a blátě, který funguje do 20 km/h. Do těžšího terénu je systém označený Grip Control, který funguje do 10 km/h. Samozřejmě, v těžším terénu budou limitem pneumatiky a světlá výška.
I v Evropě se dočkáme systému steer-by-wire, tedy řízení bez mechanického spojení volantu s předními koly. Nebude k mání hned od začátku, nýbrž v blíže neupřesněném pozdějším termínu. Automobilka píše, že systém „upravuje úhel natočení kol přesně v souladu se záměry řidiče“, tedy přesně to, co dělá normální řízení.
Futuristický volant tesly v krizové situaci nefunguje, zjistili youtubeři
Benefitem má být víc prostoru na palubě a snazší nastupování i vystupování, ovšem stran takových novot zatím zůstáváme opatrní. Důležitým prvkem systému je i „volant“ jménem One Motion Grip, u nějž Toyota vyzdvihuje pouhých 150° mezi dorazy. To je opravdu hodně málo; cílem je, aby v žádné zatáčce řidič nemusel přehmátnout.
Podobně jako Corolla Cross, i bZ4X má balík jízdních asistentů T-Mate. Tisková zpráva ho označuje za třetí generaci systému Safety Sense a modernizovaný radar s kamerou nabízí řadu novinek.
Systém varování před hrozící srážkou dokáže rozpoznávat i auta a motorky v protisměru, asistent odbočování v křižovatkách zvládá identifikovat auta blížící se ve dvou sousedních pruzích, ne v jednom.
Další systém řidiče varuje před vozidly přijíždějícími na křižovatce ze stran, jiný zase hlídá, zda člověk neotvírá dveře do cesty autu či cyklistovi. A systém Advanced Park dokáže zajíždět z parkovacího místa či z něj vyjíždět, aniž by kdokoliv seděl uvnitř.
Konečně, infotainment má 12” displej, podporu zrcadlení smartphonů a cloudovou navigaci, a tedy je trvale připojen k internetu. Po něm stahuje aktualizace palubního softwaru. Automobilka se holedbá také vylepšeným hlasovým ovládáním, kterým je možné i otvírat okna, kdyby vám bylo zatěžko sáhnout na dveře na tlačítko.
Kdy konkrétně bZ4X přijde na trh, zatím není známo, tisková zpráva zmiňuje prostě rok 2022. Stejně tak nejsou zatím na světě ani české ceny.