Článek
Driftování, tedy vedení vozu kontrolovaným smykem, vyžaduje perfektní kontrolu nad automobilem a řadu zkušeností, díky kterým řidiči perfektně vědí, jak se bude vůz chovat. Pohyb vozu přitom ovlivňuje každý drobný zásah, podobně jako například při jízdě na sněhu či ledu.
Výzkumná divize japonské automobilky Toyota Research Institute společně s odborníky ze Stanford Engineering se proto rozhodla vyvinout nový bezpečnostní asistenční systém, který je schopen autonomně driftovat, čímž by v budoucnu mohl být schopen pomoci řidičům při ztrátě kontroly nad vozem v extrémních podmínkách.
Schopnosti nové technologie se pak odborníci rozhodli prezentovat tandemovým driftováním dvou vozidel s tímto autonomním systémem řízení, která sice mají stejnou techniku (tedy počítače, senzory i systémy ovládající řízení, plyn a brzdy), nebyla však naprogramována stejně.
Pouze první (vedoucí) vůz byl naprogramován tak, aby na uzavřené trati driftoval podle předem vytyčené trati. Druhý byl nastaven tak, aby první vůz následoval. Ovšem bezpečně a bez rizika kolize. Za volantem každé speciálně upravené Toyoty Supra sice seděl řidič, do ovládání auta ale nijak nezasahoval.
Sofistikovaný systém používá ke svému fungování i technologii umělé inteligence, díky které je schopen se neustále učit a zlepšovat. V budoucnu by tak systém měl být schopen automaticky podchytit smyk, do kterého se řidič dostane, ve velmi krátkém čase.
V některých situacích totiž mají řidiči na správné rozhodnutí jen zlomek sekundy, ve kterém musí zvolit správný postup, jak se zachovat. Testovaná technologie by v takovém případě mohla převzít řízení a pomocí kontrolovaného smyku vůz dostat z nebezpečné situace. Uvedení podobných systémů do praxe ale nejspíš zabere delší dobu.