Hlavní obsah

Toyota Land Cruiser řady 70 definitivně končí s naftovým motorem V8

Ikonický offroad, jehož výroba probíhá již od roku 1984, se loučí s naftovým vidlicovým osmiválcem, který již nesplňuje emisní normy. Kompenzací je upravená manuální převodovka pro slabší vznětový motor.

Foto: Toyota

Modernizovaná Toyota Land Cruiser řady 70

Článek

Jen málokterý dnes vyráběný automobil si zaslouží označení „nesmrtelný“ tak moc jako právě Toyota Land Cruiser řady 70. Vůz představený již v roce 1984 se vyrábí dodnes, ačkoliv prošel řadou modernizací (poslední v roce 2023), stále je pro mnohé symbolem nezdolného pracanta, který zvládne i ty nejnáročnější podmínky na světě.

Od roku 2007 se navíc Land Cruiser řady 70 prodával i s poměrně nevšední motorizací, 4,5litrovým vznětovým motorem V8 s přeplňováním jedním turbodmychadlem, který nabízel točivý moment 430 Nm již od nízkých otáček a výkon kolem 200 koní.

Téměř čtyřicetiletá Toyota Land Cruiser prošla modernizací

AutoMoto

Motor určený výhradně pro australský trh se těšil mimořádné popularitě, automobilka však už před dvěma lety zastavila příjem objednávek na nové vozy, přičemž výroba již objednaných automobilů měla trvat až do konce roku 2024.

Nyní ovšem australské zastoupení automobilky oznámilo, že výroba Land Cruiseru řady 70 se vznětovým motorem V8 definitivně končí. Motor totiž neplní přísnější emisní limity (NVES) platné na místním trhu.

Ačkoliv byl vznětový motor nejpopulárnější volbou, řada zájemců a držitelů objednávek se podle webu The Drive, který na novinku upozornil, rozhodla zvolit jinou motorizaci. Zajímavostí přitom je, že automobilka s koncem motoru V8 uvedla do nabídky manuální převodovku pro slabší 2,8litrový vznětový čtyřválec.

Převodovka má ale speciálně upravené první tři převody, aby dokázala kompenzovat nižší točivý moment menšího čtyřválce ve srovnání s větším osmiválcem. I tak je ale konec vznětového osmiválce vnímán fanoušky modelu jako konec jedné éry.

Austrálie přitom není jediným trhem, kde se 40 let starý offroad prodává. Automobilka vůz koncem loňského roku znovu uvedla na lokální (japonský) trh a stále probíhá také jeho výroba pro trhy v oblastech Středního východu, kde je vůz nabízen se zážehovým motorem V6 a s různými karoseriemi. Odtud se navíc vůz dováží i do Evropy a pořídit ho lze i v Česku.

Horská služba obměňuje vozový park, do služby se hlásí klasické Toyoty Land Cruiser

AutoMoto

První elektrická Toyota Land Cruiser je na světě, zatím jako koncept

AutoMoto

Výběr článků

Načítám