Článek
Po téměř 14 letech na trhu ve své současné podobě byla Toyota Land Cruiser přepracována. Model navržený se zřejmým vlivem dřívějších Land Cruiserů se opět zaměřuje na praktičnost, odolnost a spolehlivost.
Nový vůz páté generace s kódovým označením J250 se přesouvá ze staré platformy J150 na novou globální architekturu Toyoty, čímž následuje větší J300 Land Cruiser, který se v Evropě prodává jen neoficiálními kanály.
Nová struktura karoserie na rámu má zajistit lepší jízdní vlastnosti na silnici, uvádí Toyota. Šasi je údajně o 50 % tužší než u předchůdce a celá sestava karoserie na rámu je o 30 % tužší. Spolu s vylepšeným odpružení to znamená, že Land Cruiser má být pohodlnější ve všech jízdních situacích.
Novinkou je elektrický posilovač řízení, který má zajistit hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost. Premiéru slaví také odpojovací stabilizátory na přední nápravě.
Novinka měří 4920 mm na délku, 1870 mm na výšku a s rozvorem 2850 mm je o něco větší než jeho předchůdce. Prostornější kabina je z hlediska designu a techniky úplně jiná.
Stále existuje spousta robustních fyzických ovládacích prvků a je zde jasný důraz na užitečnost, ale celoplošná prosklená střecha, vícezónová klimatizace, kožené čalounění a informační a zábavní systém nové generace naznačují snahu o další zcivilnění off-roadu.
V Evropě je pod kapotou 2,8litrový čtyřválcový vznětový čtyřválec, přenesený z odcházející generace a sdílený s pick-upem Hilux. Pohání obě nápravy prostřednictvím nové osmistupňové automatické převodovky.
Ještě větší důraz na retro klade limitovaná edice, která bude pro Evropu k dispozici jen v přibližně 3000 kusech. Má například klasické kulaté světlomety nebo dvě varianty specifického dvoubarevného lakování karoserie: v odstínu hnědá Sand a modrá Smoky.
Předprodej nového Land Cruiseru pro evropské zákazníky zahájí Toyota v říjnu za dosud neupřesněnou cenu, první vozy by měly k zákazníkům dorazit v první polovině roku 2024.