Článek
Japonská automobilka Toyota nadále vládne světovému automobilovému trhu. I přes mírný pokles prodejů si v roce 2024 udržela pozici největšího výrobce aut na světě, když včetně svých dceřiných společností Daihatsu a Hino dodala zákazníkům 10,8 milionu vozidel. Zpravuje o tom agentura Bloomberg.
Ačkoliv celkové prodeje meziročně klesly o 3,7 procenta, stále to stačilo na pohodlné udržení prvenství před německým Volkswagenem. Ten zaznamenal pokles o 2,3 procenta a dodal něco málo přes 9 milionů vozů, čímž za Toyotou výrazně zaostal již pátý rok v řadě.
Pro japonskou automobilku to však nebyl jednoduchý rok. Potýkala se s bezpečnostními skandály u dvou svých dceřiných společností, které na několik měsíců narušily výrobu.
Toyota Land Cruiser prošla arktickou úpravou, obří kola novince sednou
Zatímco Toyota stále sází především na spalovací motory a hybridy, na globálním trhu rapidně posilují noví rivalové. Zejména čínská automobilka BYD zaznamenala v roce 2024 působivý růst prodejů o 41 procent na 4,3 milionu vozů, z čehož 1,8 milionu tvořily čistě elektrické modely.
V kontrastu s tím Toyota prodala pouze 139 892 elektromobilů, zatímco hybridní modely tvořily více než 4,2 milionu z celkových prodejů. Japonský výrobce sice dříve slíbil, že do roku 2026 dosáhne ročních prodejů 1,5 milionu elektromobilů, a do roku 2030 dokonce 3,5 milionu, tyto cíle však byly součástí širšího plánu na snížení emisí o polovinu do roku 2035 a dosažení uhlíkové neutrality do poloviny století.
Stejně jako většina tradičních automobilek i Toyota postupně upravila své elektrifikační plány a do prognóz začlenila i hybridní vozy. Přesto zůstává otázkou, zda si dokáže udržet dominantní postavení v době, kdy elektromobilita nabírá na síle a čínští výrobci expandují na globální trhy.