Článek
Kdy se Toyota dostane na první příčku, byla jen otázka času. Minulý rok v listopadu se totiž dala slyšet, že první příčku hodlá atakovat do roku 2010. [celá zpráva] Jenže uplynul půlrok a podle posledních informací o prodejních číslech už GM nekraluje a Toyota se stala lídrem.
Největší automobilky (k IV/2007) |
Toyota |
General Motors |
Ford |
Toyota předpokládá, že celosvětový prodej automobilů se v roce 2010 zvýší na 73 miliónů vozů z loňských 65 miliónů díky silnému růstu na méně rozvinutých trzích, například v Číně a Indii. Po zahrnutí divizí Daihatsu Motor a Hino Motors by měl podíl Toyoty na světovém automobilovém trhu v roce 2010 činit 15 procent, což odpovídá téměř 11 miliónům vozů.
V Česku v prvním čtvrtletí vozy skupiny General Motors nad Toyotou vedly. Pod značkou Opel a Chevrolet se v tuzemsku od ledna do března prodalo 2057 osobních a lehkých užitkových vozů, zatímco Toyota prodala 1398 vozů včetně luxusní značky Lexus.
Zachytila nástup ekologických vozů
Toyota v posledních letech náskok svého amerického rivala systematicky snižovala a už od loňska se mezi analytiky tipovalo, kdy se dostane na první příčku. General Motors má navíc problémy s tím, aby zastavila pokles tržního podílu na domácím trhu, kde se stále více prosazují asijští výrobci.
General Motors má snahu se prosadit na zahraničních trzích, což se jí například v Číně daří. Globálně ale konkurenci nestačí. Firma také snížila počet zaměstnanců, aby si vylepšila finanční situaci, zatímco Toyota je schopna relativně rychle zvyšovat tržní podíl i zisky.
Toyota podle odborníků těží hlavně z rostoucí poptávky po úsporných vozech, což je patrné především v době, kdy se zvyšuje cena ropy a s ní i cena pohonných hmot. Automobilky se na tento trend snaží reagovat i vyšší nabídkou hybridních motorů, které využívají elektrických článků.
Levné vozy - budoucnost značky
Japonskému výrobci ale také pomohly i další akvizice. Především strategické plánování v oblasti výroby a přesun některých továren do zahraničí (například do českého Kolína) přinesl automobilce zajímavé možnosti i zisky. Velkého boomu se dočkala také luxusní divize Lexus, která se začala v Evropě prosazovat na úkor německých značek Mercedes-Benz či BMW.
Ovšem velkou naději vkládá automobilka do nových levných vozů, které nabídne jednak v Číně, ale také v Evropě. Automobil, který bude konkurovat Dacii Logan, se bude vyrábět v Polsku [celá zpráva]. Do prodeje přijde nejprve ve střední a východní Evropě, západní země však budou následovat.