Článek
Terénní pick-up Toyota Hilux dosud jezdí na benzin či naftu, ovšem v plánu je i jeho verze s vodíkovými palivovými články. Nebo aspoň stavba prototypu, říká automobilka. Britská divize značky dostala na vývoj dotaci prostřednictvím tamního Centra pro pokročilé pohony.
Během roku 2023 má vzniknout několik prototypů vodíkového hiluxu v britském závodě Toyoty v Burnastonu. V případě úspěšného testování bude následovat příprava malosériové výroby.
Hilux dostane vodíkové pohonné ústrojí z modelu Mirai. Ilustrace ukazuje umístění trojice vodíkových nádrží uprostřed auta pod kabinou, patrně v žebřinovém rámu v prostoru, kde je dnes kardanová hřídel a palivová nádrž. Tyto dvě věci vůz už nebude potřebovat.
Palivový článek, který z vodíku reakcí s kyslíkem ze vzduchu vyrábí elektřinu, vidíme pod přední kapotou. Vyrovnávací baterie je vzadu v kabině a mezi zadními koly pracuje elektromotor.
Z toho, že tu je jen jeden, lze soudit, že přinejmenším prototypy budou mít pohon pouze zadních kol. Možnost přidání druhého elektromotoru, který by poháněl přední kola, tisková zpráva nezmiňuje. Můžeme jen spekulovat, že technicky by to jít mohlo, ale je otázkou, zda palivový článek dokáže vyprodukovat dost energie na trvalý pohon obou náprav.
Toyota nezveřejnila odhadované parametry vodíkového hiluxu, z technických dat modelu Mirai však víme, že palivové články nabízejí až 174 koní nejvyššího výkonu a elektromotor dává 182 koní a 300 Nm. Vyrovnávací baterie má kapacitu 1,24 kWh.